torsdag 9 augusti 2012

Swallowtail SOS

Jag stickar en lite småhemlig Swallowtail som inte visats så mycket på bloggen. Deadline för presentandet av denna börjar smyga på och det som inte borde kunna hända, hände!
Garnet tog slut. Nu måste jag kvickt som attan beställa mer och jag vill ha hjälp av er snälla, intelligenta och erfarna bloggläsare. Hur mycket ska jag beställa? Jag stickar i Drops Alpacka och jag hade nästan 3 nystan som nu är uppstickade och jag har två hela mönsteromgångar kvar med nuppar (ca 24 varv) och hela spetskanten. Räcker två nystan eller ska jag beställa tre? I såna fall kommer sjalen att väga 300 g när den är klar och det känns väldigt mycket. 6 nystan alpacka till en sjal känns galet men det kanske behövs, vad tror ni? Måste beställa idag på eftermiddagen så jag är tacksam för alla svar jag kan få.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Lycklig den som får så fin present!Jag hade köpt 3 nystan för att vara på säkra sidan, nog kan det väl bli som restgarn i ett par sockar det som bli över!
Lycka till!
Iréne i V-ås

Unknown sa...

Skulle också rekommendera 3 för att vara på den säkra sidan. Har stickat swallowtailen i drops alpacka innan och det är så få meter garn per nystan att det gick åt mycket mer än jag trodde minns jag samt att den är lite bråkigare att sträcka. Men! Sen lovar jag dig att vilket FALL den får! Mer höst än sommarsjal men ack så vackert den kan draperas i det garnet.

Anonym sa...

Det finns en excel-fil som förenklar uträknandet vid triangulära sjalar. Den finns att ladda ned på http://www.rose-kim.com/ i högra kanten - "Shawl progress calculator".
Den tar tyvärr inte med nupparna i beräkningarna men den ger dig hur många procent av sjalen som är gjord.
/Matilda

Maria sa...

jag tror också att du behöver tre nystan, jag skulle nog beställa fyra för att vara helt säker. Det som blir över kommer säkert till användning till något annat. Kanske ett par pulsvärmare till någon annan födelsedag för att komplettera den vackra sjalen;)