lördag 18 augusti 2012

Swallowtail

Mönster; Swallowtail lace shawl, tredje gången jag stickar det och det är lika roligt varje gång. Som vanligt gjorde jag 19 omgångar av det första mönstret istället för 14 och den här gången blev sjalen verkligen gigantisk, den har ett vingspann på ca 3 meter! Jag har stickat på den lite då och då under hela sommaren men det har varit lite hemligt eftersom den var en födelsedagspresent till bästisens lillasyster som fyllt 30. Men nu är festen avklarad och paketet överlämnat och sjalen inte särskillt hemlig mer. Återigen är bilderna tagna med mobilen men den här gången helt utan filter, vanliga kameran var nämligen inte laddad.

Garn; Nästan 3 hela nystan Drops alpacka i ljusbrunt och det räckte inte riktigt till hela (redan där borde jag ha misstänkt att den skulle bli väldigt stor) så jag avslutade med 1 1/2 nystan Rowan felted tweed i en färg som jag tror heter clover och som har utgått. Jättefint blev det faktiskt bättre än om garnet räckt hela vägen.

Stickor; Min addi lace 4mm rundsticka, en kär vän när jag ska sticka nuppar (som ju jag tycker är väldans roligt).

18 kommentarer:

marremorr sa...

Wow!! Den är alldeles, alldeles - underbar!!!

Iréne JB sa...

Se där, det fuktiga monstret är riktigt fint! Swallowtail är snygg.

Halmoxen sa...

Den är verkligen jättefin, och så blev den extra snygg med kanten i en annan färg. Dessutom är den ju så stor och ser ut att vara underbar att svepa om sig. Tjusigt!

frisky frog sa...

vad fina ni är, både du och sjalen!

PetraO sa...

Underbart med den rosa kanten!

Susilull sa...

Mysigt med stora sjalar!
Den blev fin med sina två matchande färger!

Anna - stickande trädgårdsmästare sa...

Vacker och så härligt stor!

maria carlander sa...

Åh så somrig och fin du är! Och sjalen är inte dum den heller :), mäktigt stor!

Eva-Lena sa...

Jättefin Swallowtail sjal!

Maritas Maskor sa...

Den blev verkligen fantastiskt fin Göken!!
Jag håller med att det dovrosa i kanten blev pricken över i:et!

Tina i Tyskland sa...

Dödergök, this turned out to be wonderful! And the new colour fits very well!! Again greetings from södra Tyskland! Tina

Anonym sa...

Gudars, så snygg! Kanten i rosa blev jättebra. När den stolta ägarinnan så småningom behöver tvätta schalen, behöver den spännas ut igen då?
Lisaa

Manduzana stickar sa...

Den är helt galet vacker! Den rosa kanten blev passade verkligen bra.
Och vad roligt att läsa om någon mer som gillar att sticka nuppar, jag har känt mig rätt ensam om det!

Anonym sa...

De är alldeles alldeles underbar!! Sitter invirad i den nu faktiskt å bara njuter! Stort TACK igen gulliga ni! Kram Johanna

frupersson sa...

Wow så vacker...helt förstummad!!

Maria i Falkenberg sa...

Den är så läcker!

Fröken Pimpinett sa...

Men så tjusig!

Dödergök sa...

Tack så mycket för alla fina kommentarer! Det betyder jättemycket för mig!

Och ja den nya ägarinnan måste spänna ut sjalen igen efter tvätt för att den ska återfå samma form och mönster, men hur ofta tvättar man egentligen sjalar? Så drygt blir det inte och jag har lovat att ge råd och stöttning! :)