söndag 3 juni 2007

Dödergöks gröna (icke att förväxlas med Gunnels)

Pioner är mina älsklingar, den här är inte min egen utan den hör hemma här på gården, underbart vacker. Jag har varit hemma hos min svärmor och beundrat hennes trädpion idag men tyvärr glömdes kameran hemma. Den blommar med stora gammelrosa gräddbakelser just nu, obeskrivligt vackert.
Så här ser det ut utanför våran dörr nu. Zink är fint tycker jag, det kanske märks... I den avlånga baljan har jag en rödbladig mynta, dill, gräslök och svartklint som jag sådde i våras. En planta får nog stå kvar och resten hamnar nog i någon rabatt istället. Den runda gröna kullen är också mynta, jag har haft den i samma balja i säkert 5 år och den trivs jättebra där. Nu på försommaren är den finast när den är krispigt ljusgrön. Sen skymtar ni också ett egenhändigt gjutet tråg med minipenseér och ytterligare en zinkbytta med luktärter i blandade färger.
Den blå krukan fick bli min klyshiga sommarblomsplantering i år, limefärgad tobak, daggsalvia och ljuvliga sommardahlior. Romantik! :)

Om allt går som det ska kommer det här att bli sensommarens skrytplantering med gul squash och luktärter i skyar över ett mörkgrönt melerat bladverk. Visst kan ni se det framför er?! Nu ser det mest tanigt ut, men det kommer att bli fint, om squashen tar sig vill säga.

Vi är barnvakter igen och kommer så vara de kommande dagarna så stickningen får nog vila lite, jag ska sticka upp en bit av skaftet innan jag kan avgöra om mönstret synns över huvud taget. men det är roligt och utmanande att sticka på engelska iaf.

Inga kommentarer: