fredag 1 juni 2007

Självrandade funderingar

Ja så var de klara då, de självrandade restgarnssockorna till systerdottern.

Här ser ni resultatet av våran garnshopping igår. För första gången i mitt liv har jag köpt självrandande garn och jag känner mig djupt skeptisk. Det våldsamt färgglada Regia skulle jag inte ha tagit i med tång om det inte var så att det behövdes en snutt för att göra klart sockorna jag höll på med. Det som är kvar ska bli ett par barnsockor till.
Det rosa garnet är till mina bytessockor. Jag köpte det mest för att det är en lite rolig blandning med bla ull och bambu och för att jag ska utmana mig själv.
När jag surfar runt på div stickbloggar så ser jag nästan bara flammiga eller självrandande sockor/strumpor. Hur kommer det sig? Det verkar som att många förknippar sockor med randigt. Jag tycker att det självrandande stör min egen kreativitet en smula och att eventuella mönster synns sämre i flammigt garn.
Men jag ska inte vara en gammal surkärring, jag ska ge det självrandiga en chans. On Line supersocke 100 bambus, here I come!
Jag tycker att färgen på nystanet är väldigt vacker och det är underbart mjukt och glansigt.
Nu ska jag bara knäcka mitt engelska mönster från www.knitty.com också sen är det bara att köra.


Det blev rosor på tummarna, det blev fint. Men det får ni se när vantarna har torkat

6 kommentarer:

Kajsa sa...

Håller helt och hållet med dig när det gäller självrandande garner. Visst kan det vara praktiskt om man skulle vilja ha ett roligt inslag i ett par raggsockar som ändå bara är till för att slitas ut. Men om man vill skapa något eget och fint så tycker jag precis som du att det är mycket roligare att kunna kombinera ihop färger och mönster själv!

Byian sa...

Håller också lite med i dina funderingar om självrandande...
Men jag har färgat eget garn i olika lila nyanser och det är jättekul att sticka strumpor med.
Är för övrigt djupt imponerad av dina Smiths-kunskaper.
Från en som just nu lyssnar på Kiss me Kiss me Kiss me och njuter av alla saxofonerna!

Anonym sa...

Har aldrig prövar randigt garn, de jag har sett har inte varit så fina färgkombinationer, men jag ska väl pröva det ändå nångång!

antfarm sa...

Jag håller som du vet helt med i frågan om randiga garner. Visst kan de få finnas och det kan absolut vara fint med ett olikfärgat garn (yarnia). Jag tycker att ditt garn låter jättefint men det är skillnad mot att garnet är helt färdigt för att bli olika ränder i ett speciellt mönster.Och det tråkigaste är att de självrandande nästan helt verkar dominera marknaden.

antfarm sa...

Förresten! Har du märkt att din underläpp ser ut som en halv kiwiskiva på den negativa bilden? Gulligt!

Dödergök sa...

Intressant att läsa era åsikter om självrandat. Missförstå mig inte, garner med färgskiftningar kan vara helt underbara men de färdiga ränderna har inte förtrollat mig än!

Halv kiwiskiva....hum...måste kolla! :)