onsdag 24 december 2014

Ramona cardigan

 Mönster; Ramona cardigan (ravelrylänk). Det här är det bästa mönstret ever! Koftan sitter som en smäck, allt är så snyggt precis som det är, inget fixande och trixande behövs. Jag kan rekommendera den här koftan till alla, oavsett vilken storlek man har blir den jättesnygg. Jag stickade storlek xl fast jag har xxl men det berodde på min stickfasthet och jag stickade den ca 10 cm längre i kroppen annars följde jag mönstret exakt. Jag känner på mig att det här inte blir min sista Ramona, jag skulle kunna tänka mig en grå och en gul också. De jättefina och hel-matchande knapparna är vintageknappar från Magasin duett.

Garn; 2 härvor och en skvätt av en tredje Cascades eco+ i as-snygga färgen Palm, färgen återges bäst på den sista bilden. Jag gillar verkligen det här garnet, så fluffigt och förlåtande att sticka med, varmt och mjukt och gosigt. Det kommer förmodligen att noppa lite men det ger jag blanka tusan i.

Stickor; 4,5 mm och 5,5 mm, de tunnare till resårerna.





8 kommentarer:

Mikaela sa...

Finaste färgen på finaste Dödergök! <3

Heidi sa...

Både passformen och färgen är jättefin!!

marremorr sa...

Supersnygg! Både modell och kofta.

ylva sa...

Vilken underbar grön !

Den ofrivilliga stickaren sa...

Råsnygg kofta och råsnygg färg! Blir sugen att testa detta omtalade koftmönster, verkar vara den stilrena perfekta koftan.

Louise sa...

Väldigt fin kofta, enkel men snygg. Vill passa på att önska en dödergök god jul o god fortsättning, o tack för inspirationen du ger, inte minst dina dösnygga kombinationer av färger när du gör randiga plagg. Konsten att kombinera så bra är svår, tror du skulle kunna ge efterlängtade kurser i det.

MinaAlster sa...

Hej fina du!
Jätte fin kofta! Ibland är det enklaste även det finaste...
Jag har en fundering som du kanske kan hjälpa mig med. (vet inte om jag skriver på "rätt" ställe men här kommer min fundering iallafall) Jag är ju med i "uppifrån och ner kofta kalen".
Då du stickade din magasin duett kofta hur tvättade du den då innan blockningen? Bara lät den ligga i blöt eller tordes du köra den i ull tvätt i tvättmaskinen? Jag använder mig ju av de garnerna på min kofta....
God fortsättning! :)
Vänlig hälsning
Veronica

Dödergök sa...

Mina alster! Jag tvättar allt mitt stickat i tvättmaskin på ylleprogram och supersoft blir jättebra när man tvättar det i maskin, det behöver en rejäl tvätt för att spinnoljan ska försvinna.