tisdag 16 december 2014

Skyping beanie och en alpacka cowl

 Mönster; Mössan heter Skyping beanie och finns gratis på Ravelry, jag gjorde en del mindre ändringar, jag la upp 112 maskor med en tubular cast-on , jag la in 3 förkortade varv i resåren så att mössan blir lite kortare i nacken och får ett snyggare häng och jag stickade den lite längre eftersom min man gärna vill ha lite häng på mössor. Det här var ett riktigt enkelt och bra mönster som jag verkligen rekommenderar, resultatet blev precis så bra som jag hade tänk mig.

Halstuben, kragen , cowlen har jag stickat i patentstickning med tre räta kantmaskor på var sida sen har jag sytt ihop den nästan osynligt (hurra det känns som att jag börjar bemästra att sy i stickat!). Den är tillräckligt lång för att vikas i en dubbel ögla och sen träs på runt halsen. Det här är bland de tråkigare stickningarna men resultatet blir så jäkla bra att det är bara att bita ihop och sticka nästan två meter patentstickning.

Garn; Mössan är stickad i Madelinetosh tosh sport, i färgen Mare och det gick åt lite mer än hälften av en 100 grams härva. jag kan inte nog betona hur mycket jag älskade att sticka med det här garnet, årets stickupplevelse, lätt! Jag vet att många hyllar Madelinetosh och jag måste ställa mig i samma lovsångskör för det här garnet är ljuvligt. färgningen, twisten, bouncen, det har allt som jag gillar hos ett garn. och just den här färgen är magisk, svart, blå, röd, brun på något vis.

Halstuben är stickad i ett annat favoritgarn, Sandnes alpakka, 100 g av varje färg, en mörkgrå och en vinröd. Varmt, mjukt och glansigt, perfekt för ett sånt här projekt.

Stickor; Till mössan använde jag 3 mm till resåren och 3,25 mm till resten.
Till halstuben använde jag 3,25 mm tror jag, det låter tunt men jag vill minnas att det var så. 




3 kommentarer:

Heidi sa...

Det ser jättefint ut:)

Guldstickan sa...

Men gud så bra tips med förkortade varv i nacken. Jag har så litet huvud, som typ en kokt potatis, men aldrig att jag kommit på tanken med förkortade varv. Tack!

Hanna sa...

Tycker han är en manlig man den där guben din! Och mössan är pricken över i ;)