onsdag 5 december 2018

En babykofta och två par tossor till

 Idag sken solen i flera timmar så jag passade på att dokumentera lite småstickat som inte fastnat på bild än. Rustik ull gör sig bra i blek decembersol på något vis.

Mönster; Tossorna är samma mönster som de rosa jag redan har bloggat om. Det är Erika Åbergs mönster Första tossan från hennes bok Sticka vantar, sockor och lite till. Det är ett jättebra mönster för små rester ullgarn och passar perfekt såna dagar jag är för trött för att sticka men ändå vill sticka något. Jag älskar ju sånt här smått och lite pilligt där man ska plocka upp maskor längs med kanter och så. En kanske lite konstig sak att älska men det bjuder jag på.
Det minsta paret stickade jag efter beskrivningen fast med rätstickad ovandel och passar från nyfödd till 3-4 månader någonting. Men sen gjorde jag också ett par i tjockare garn där jag bara förlängde foten (också de med rätstickad ovandel) så att den förhoppningsvis ska passa en ettåring.

Koftan stickade jag någon gång i våras när jag behövde någonting roligt att sticka. En vanlig uppifrån och ner kofta i storlek 1-3 månader ungefär. Typiskt fin och enkel baskofta i färger som gör mig glad. Inget mönster utan anpassat efter garnet jag hade och mitt eget huvud.

Garn; De minsta tossorna är stickade i ett svenskt lite hårigt lantrasgarn. De större är stickade i Ilo alpacka handspun, ett jättefint garn som tyvärr inte görs längre vad jag har förstått.

Koftan är stickad i dubbel Magasin duett Supersoft (det vita) och dubbel Donegal Tweed (det gula).

Stickor; 3 mm till de små tossorna, 3,5 mm till de större.
3,5 mm till resåren på koftan och 4 mm till slätstickningen, mina standardstickor för dubbel Supersoft med andra ord.

Knapparna till koftan är vintage och kommer från Tant Kofta.






4 kommentarer:

Heidi sa...

Lustfyllt och glädjefyllt - du beskriver stickning när den är som bäst:)

Som alltid är det roligt att läsa om din omsorg om detaljerna som gör skillnad:)

Efwa - Medea sa...

De tossorna är så väldigt fina. Blir sugen på att leta fram lite garn och sticka ett par. Passar helt säkert bra när barnet sitter i vagn eller bärs i sele.

Maribel sa...

Mange tak. :)

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619