söndag 2 december 2018

Sotarmössor x två

 Jag har några plagg som jag alltid letar efter, den stora mysiga sjalen med lagom romantiskt spetsmönster, strumpan med den perfekta hälen, oktröjan med rätt passform och så den heliga graalen; den ultimata mössan. Jag har stickat så många mössor de senaste åren och det är ytterst få som kvalat in ens som en bubblare. Men jag ger mig inte i första taget och nu har jag kommit något på spåret. Jag har stickat två sotarmössor under hösten och ta mig tusan, jag passar i en sån här mössa fast jag verkligen inte trodde det.

Mönster; Den bruna är en Hipsterhuen från Petiteknit så bra mönster. Jag vet att jag hade kunnat freestyla en sån här ribbad mössa men det är så skönt när någon annan har räknat ut allting och det verkligen bara flyter. Jag är en stor anhängare av att köpa till synes "enkla" basmönster där någon lagt ner själ och hjärta i just det där perfekt enkla.

Den blå (som faktiskt också är till mig, Per är bara fotomodell) heter Two by Two och här blev det just så där knasigt eftersom mössan blev alldels för stor med rätt maskantal så jag fick lov att anpassa minskningarna efter det och räkna ut själv. Så egentligen är det ju inte ens en Two by Two. Men det blev bra och jag trivs med den här mössan också även om den bruna kanske sitter lite bättre. Jag gillar att uppviket är dubbelt på den bruna.

Garn; Hipsterhuen är stickad i Filcolana Pernilla. Det var ett nytt garn för mig och jag gillar det verkligen. Nu för tiden är jag känslig för vilka garner jag får till en bra stickfasthet med och det här garnet passade mitt handlag. Det är också tillräckligt mjukt för en mössa.
Den blå är stickad i Loden från Gepard och det var också ett supermysigt garn men kanske lite stumt för en mössa, upplever att det töjer sig lite efter användning.

Stickor; 3,5 mm till den bruna och 3,75 till den blå.




3 kommentarer:

Heidi sa...

Visst är du något på spåren. Mössan passar dig jättebra!

Det är alltid extra kul när man letat länge efter något som passar, och helt oväntat finner det:)

pia sa...

Kul att du åter finns på bloggen. Det är lättare för oss läsare att återfinna nåt på bloggen i stället för på Instagram. Jag har just fått ett önskemål om mössa till fadern till jul och en sotarmössa kan vara grejen känner jag.

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619