onsdag 19 december 2018

Rajas raglan igen

 Mönster; Det här är ett utav mina favoritmönster till bebisar och småbarn, tröjan heter Rajas raglan och det är den tredje jag stickat allt som allt. Mönstret finns i häftet Babystickning på stickor 3 1/2 och det är väldigt rakt på sak. Jag har som vanligt pillat lite med mönstret, jag stickade inte kantmaskorna i sprundet så som det stod utan gjorde nåt annat jag tyckte blev snyggare och jag stickade ärmarna runt istället för fram och tillbaka.

Den här gången stickade jag storlek 1 år med lite mer längd i ärmar och kropp.

Garn; Drops merino extra fine. Alla vet redan vad jag tycker om Drops så jag behöver inte dra på den veven igen men det här garnet passade väldigt bra till det här projektet. Det var inte jag som betalde garnet och det behövde vara ett garn till bra pris som bara går att slänga in i tvättmaskinen och samtidigt passar mitt knepiga handlag. Jag tycker att det är knepigt att hitta garn som passar att ge bort till "vanliga" människor som inte har råkoll på hand och ylletvätt. Hur tänker ni där? Jag vill ju att plagget ska användas och hålla sig fint. Det går ju att hålla hur hög svansföring som helst vad det gäller obehandlat, miljövänligt "direkt från fåret"-garn men om plagget sen inte blir använt är det ju ändå helt meningslöst för mig. Stickade plagg är bruksföremål som ska användas och älskas och slitas, gärna länge länge men för att det ska bli så är ibland superwash det bästa alternativet.
Jag tycker att superwash-debatten saknar en del infallsvinklar, bland annat den här och jag vill gärna försöka bredda den lite. Även om alla som hängt med här ett tag vet att jag allra helst stickar med riktigt riviga och fårluktande ullgarner.

Stickor; 3 mm och 3,5 mm.

Den superfina fiskknappen har jag köpt från Yll o Tyll.






3 kommentarer:

Heidi sa...

Så söt den är och så bra den passar!!

Jag måste hålla med dig. När man stickar till sig själv och vet hur man skall ta hand om det färdiga plagget har man full frihet att välja garn efter egna idéer om vad man vill ha för slags garn.

Att sticka till någon annan är en helt annan sak. Man vill ju att plagget skall användas, helst tills det är helt utslitet, och då får man anpassa sig till mottagaren. Om man inte gör det riskerar man att plagget helt förstörs av tvätt, eller att det inte används alls. Och i synnerhet småbarnsföräldrar kan ha svårt att få tid över till att handtvätt.

Cecilia N sa...

Håller med.
Och väldigt fin kant i sprundet.

Jessica sa...

Jag delar detta vittnesbörd till partners som lider i sina relationer eftersom det finns en varaktig lösning. Min man lämnade mig och våra två barn för en annan kvinna i 3 år. Jag försökte vara stark bara för mina barn, men jag kunde inte kontrollera smärtan som plågar mitt hjärta. Jag blev sårad och förvirrad. Jag behövde hjälp, så jag gjorde en research på internet och hittade en sida där jag såg att Dr Ellen, en trollformel, kan hjälpa till att få tillbaka älskare. Jag kontaktade henne och hon gjorde en speciell bön och trollformler för mig. Till mina överraskningar kom min man tillbaka hem efter 2 dagar. Det var så vi återförenades igen och det var mycket kärlek, glädje och frid i familjen. Du kan också kontakta Dr Ellen, en kraftfull förtrollningsledare för lösningar

1) Returnera pojkvän

2) Återförena man eller fru

3) Om du har mardrömmar

4) Botemedel mot hiv och hepatit

5) Kraftfull magisk ring

6) Lycka till

7) Brytande av besatthet

Kontakta EMAIL:ellenspellcaster@gmail.com Du kan också Whatsappa honom +2349074881619