onsdag 30 oktober 2013

Simlångsdalen - tvåändsstickad halvvante i ekoull


 Jag har stickat ett par tvåändsstickade halvvantar i tjockt garn med ett strikt klassiskt mönster. De var perfekta att visa olika tekniker på när jag hade en liten workshop i tvåändsstickning i Simlångsdalen utanför Halmstad i början av sommaren.
Jag hade tänkt att jag skulle dela det med er och jag hade storstilade planer om diagramritning men orken och lusten infinner sig aldrig riktigt. Så därför blir det mer ett recept på hur jag har gjort än ett riktigt mönster. Beskrivningen kräver förkunskaper i tvåändsstickning.

Jag kan tala mig varm om hur kul det är och hur fint det blir att sticka tvåändsstickning i M&K ekoull både i den tjockare varianten och i baby ekoullen. Det går snabbt och resultatet blir varmt och mjukt och gosigt. Dessutom blir det en väldigt vacker yta. Passa på att prova om du aldrig har gjort det.




 
Garn; Marks & Kattens ecoull, du behöver två nystan i två olika färger. Bestäm vilken färg som ska vara färg 1 och vilken färg som ska vara färg 2. Jag tycker att det är finast om den mörkare färgen är färg 1.
Stickor; 5mm strumpstickor
 
Lägg upp 40 maskor med kontrastfärg (färg 2) på hjälptråden. Sticka ett rätt varv med färg 1, vänd, sticka ett rätt varv och slut arbetet till en ring. Fortsätt att sticka enligt diagrammet, du ska börja på varv 4. Det ökas för tummen mellan maska 2 och 3 på tredje stickan på höger vante och mellan maska 8 och 9 på andra stickan på vänster vante.
Fortsätt att sticka enligt diagrammet, när du är klar med tummen sätter du de 12 ökade maskorna på en tråd och sen stickar du klart enligt diagrammet. Obs! det läggs inte upp några nya maskor bakom tummen. Den enfärgade delen högst upp på vanten stickas med färg 2, avmaska avigt.
Tummen: Plocka upp 2 maskor i tumgreppet, 14 maskor allt som allt. Sticka 2 varv randigt, ett varv rätt med färg 2, en kedjegång och avmaska avigt.
 
Klicka upp bilden på diagrammet så syns det tydligare.
 
 
 

7 kommentarer:

Kristina sa...

Ja vad kul! Har precis fått till det där med tvåändsstickning och stickar mina första tumvantar. Nu ska jag gräva fram ecoull och sticka dess. Yippie!

Eva-Lena sa...

Tack för ett fint mönsteride i ett litet tjockare garn !

Linda sa...

De är otroligt fina! Jag måste nog lära mig tvåändssticka snart! :)

Ja, jag kan tänka mig att Nola's knitted slippers lätt blir vanebildande. De är toksnygga och var så roliga att sticka rent konstruktionsmässigt.

Anonym sa...

Håller på med ett par tvåänds-helvantar i Samo Palette men sen får de bli dessa fina! Tack!/Dianne

Anna-Karin sa...

Jag gjorde ett par 2änds vantar i ekoull. De är de bästa hittills, smidiga men mycket varma.

Jag tycker Ekoullen är jättebra att sticka 2änds med, den fluffar ut sig så det blir väldigt tätt.

MalinJohanna sa...

Men vad bra, nu vet jag vad jag ska göra med min ecoull. Om det blir de här halvvantarna eller nåt annat återstår att se, men tvåändsstickat i alla fall. Tack!

Manduzana stickar sa...

Så himla fina vantar! Dom ser liksom fluffig och sköna ut :)