onsdag 23 oktober 2013

Vimpeltröjan

 Mönster; Ända sen jag såg Maria Carlanders Lilla Sergel så har jag bara vetat att jag måste sticka en sån tröja. I grund och botten är den inspirerad av Pickles Vimpelgenser men eftersom jag hade ett garn med en masktäthet som inte stämde med Picklesmönstret så har jag istället gått efter en Dropskofta för lite vägledning med maskantal och liknande. (Jag följde ungefär storlek 3 år för att i slutändan få en tröja som passar en tvååring.) Sen har jag stickat oket efter Picklesmönstret. Jag la också till några korta varv på bakstycket för att få en bättre passform. Om jag får säga det själv, och det får jag ju, är det här en utav mina mest lyckade stickningar. Den var otroligt rolig och snabb att sticka och passformen är perfekt trots att jag fick lov att hita på en hel del själv. Jag är helt enkelt otroligt nöjd.

Garn; Rowan Cashsoft 4 ply i grey, kiwi och white.
Alltså seriöst det här är det mest fantastiska garnet någonsin. Kolla bara vilket jämt resultat! Inte en maska som sticker ut på nåt sätt, perfekt för mönsterstickning. Elastiskt och mjukt och ändå lite fluffigt, ett riktigt drömgarn. Smolket i glädjebägaren? De har slutat att tillverka det!!! Djup suck liksom när jag hade hittat ett favoritgarn.

Stickor; 3 mm till resåren och 3,25 mm till allt annat.



15 kommentarer:

Hanna sa...

Coola unge!
Och tröjan är så fin, kanske vore nåt till D :)

Linda sa...

Helt, helt underbar!

Camilla sa...

Vilken underbart charmig fotomodell du har. Super! (Ja, tröjan var också fin:-)

frisky frog sa...

Vilken goding! Och tröjan är också fin. =)

Löpmaskan sa...

Härlig tröja och fotomodell! Jag gillar också Cashsoft, trots att jag först var skeptisk till akrylinnehållet (30 procent).

Anonym sa...

Alltså verkligen hur fin som helst!!

Kristin

Iréne JB sa...

Den är verkligen jättefin!!!

ANNEPÅLANDET sa...

En flott genser på en flott fotomodell!!

Karin sa...

Men så himla söt och tröjan var också superfin, Karin

KatLinn sa...

Helt fantastiskt fin tröja! Jag är så imponerad av att den sitter helt perfekt, passform i barnplagg är riktigt svårt då de ju har annorlunda proportioner. Och du har lyckats utan att kunna prova under tiden, riktigt imponerande!
Och ja, visst är det surt när ens nyfunna favoritgarn har utgått...

Manduzana stickar sa...

Jag förstår att du är nöjd för den är ju så sjukt fin!

Anonym sa...

Ett sånt litet gull! Fin tröja också! /Annika

Stina sa...

Superfin!! Boleron du stickar på ser också ut att bli något alldeles extra, gillar den gröna färgen!

Annika sa...

Å så fin!

Jennie sa...

Sjukt snygg!!