tisdag 22 oktober 2013

Vega

 Mönster; Vega från Vantar för alla årstider av Kamilla Svanlund och Clara Falk. Ännu ett mönster från ovan nämnda bok. (Kanske håller jag på att sticka mig igenom hela boken, vem vet?) Den här gången med några små ändringar, jag la upp 50 maskor med i-cord och stickade de första tre varven med 50 maskor innan jag ökade till angivet antal maskor. Det gjorde jag för att hålla in vanten lite så att den inte blir så fladdrig. Dessutom fick jag inte till tummönstret på nåt snyggt sätt med så långa flotteringar och så få maskor så jag hittade på lite eget där istället.

Garn; Ett hopkok av det jag hade hemma, vitt Kampes 2-trådiga och jättevackert mörkblått 2-trådigt ullgarn som jag vann i en utlottning i Halmstad (Vinsten kom från Lenas garn, är det någon som minns vad det var för nåt?). Det röda har jag fått som en rest av Ulrika och efter lite arbete av restgarnsdetektiven (dvs jag själv) så har jag nog kommit fram till att det är Elsebeth Lavold silky wool i en helt magisk körsbärsröd färg. Fin fina sjömansfärger helt enkelt.

Stickor; 2,5 mm



4 kommentarer:

ylva sa...

Jättefina ! Dina tummar blev ju också himla fint. Måste också passa på att säga att vimpeltröjan och den lille herrn är bedårande .

Karin sa...

Var ett tag sedan jag kikade in till dig på bloggen, instagram visar ju mycket...
Men så fick jag se alla vackra bilder på vantar och tänker att det är nog dags för mig också att sätta fart på vantstickandet. Härligt med inspiration 😀

Maria sa...

Himla fina färger och mönster! Gillar dem!

Manduzana stickar sa...

Så sjukt snygga!