söndag 13 oktober 2013

Helga

 Mönster; Det finaste mönstret i "Vantar för alla årstider" är nog kanske när allt kommer omkring Helga (ravelrylänk). En halvvante med vridna maskor och bayerska flätor. Perfekt i alla sin enkelhet och en ren njutning att sticka. Mina blev väldigt smala och därför passade det extra bra att ge bort dem till världens finaste systerdotter. Men jag bara måste sticka ett par till mig själv också, om inte annat så till våren.

Garn; Ibland stöter jag på ett garn som jag faller handlöst för och det här var verkligen ett sånt garn. (Påfallande ofta är det Rowangarn jag förälskar mig i.) Jag stickade mina Helga i Rowan wool cotton i färgen pink (00976), det gick åt lite mer än 50 g. Själva känslan i det här garnet är så lyxig, mjuk och lite tung på nåt vis, totalt okliigt men mycket roligare att sticka i än ett rent bomullsgarn. Färgen är ju helt magiskt rosa också, som en mormorspelargon. Underbart!

Stickor; Jag stickade med stickor 3 mm som mönstret angav men hade lika gärna kunnat sticka med 3,25:or och då hade de nog passat mig.




5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur snabbt stickar du? Vrålsnabbt?!
/Kristin

Eva sa...

Härliga!
Hoppas få tag på boken på Syfestivalen. (Måste ju börja sticka vantar NÅ'N gång... Är bara 50...)
Kanske garn också förstås.

Helga sa...

Blir mer och mer övertygad om att jag borde lära mig sticka flätor med dessa... We're meant to be! :P

Manduzana stickar sa...

Dom blev så himla fina!

Anonym sa...

Simply want to say your article is as amazing. The clarity in
your publish is simply cool and that i could suppose you're a professional in this subject.
Fine together with your permission let me to take hold of your RSS feed to
keep updated with coming near near post. Thanks 1,000,000 and please continue the enjoyable
work.

my site - pirater un compte facebook