onsdag 14 januari 2015

En titt in i mitt garnskåp

 Välkommen in i mitt garnskåp! Eller nja tekniskt sett ligger ju garnet på mitt köksbord, men ni förstår vad jag menar. Det här är hela min stash, förutom två mindre kartonger med restgarner och lite garn som redan är ihop-plockat till ett kommande projekt. För er som inte är sticknördar kanske det här ser ut som hysteriskt mycket garn men ni andra vet att det här är en ganska liten stash.
När jag började sticka på allvar för ca 7-8 år sen så började jag köpa på mig ett garnlager och i takt med att jag sjönk djupare ner i stickträsket och jag upptäckte allt fler fantastiska garner så växte mitt lager. Tillslut hade jag alldeles för mycket garn och det började stressa mig, jag kände mig nästan krossad av tyngden av min stash. Det här var för ca fyra år sen och jag tog då ett aktivt beslut att sluta köpa så mycket garn. Med åren har det blivit så att jag har köpt mindre och mindre garn och jag har stickat mer och mer av min stash, jag har också blivit bortskämd av fina vänner och bloggläsare som skickat paket med restgarner till mig så jag har stickat en hel del i restgarn, vilket jag älskar.
Jag har aldrig varit så där strukturerad som många utav er är och jag har aldrig gjort i ordning någon stash-o-meter men jag har ändå ganska god koll på mina inköp och hur min stash förändras över tid.

2014 har min stash minskat ganska rejält. Framför allt har jag sålt en hel del garn, alla mina 1-trådiga sjalgarner som jag aldrig kommer att sticka med rök och en hel del annat också som jag antingen tröttnat på eller där färgen inte var helt 100 för mig.

Jag har också stickat en hel del det gångna året och på så sätt minskat lagret.
Men jag kände ändå nu när jag såg allt garn upplagt att det är lite för mycket och därför ska jag försöka minska ner lite på stashen under 2015, jag ger inte mig själv något köpförbud men jag ska sticka vissa projekt som jag redan har garn till och minska ner lagret på det viset.
 Något som verkligen minskat året som gått är mitt lager av sockgarn, det här känns som att jag till och med kan sticka upp under året, särskilt som att några av härvorna ska bli sjalar och inte alls strumpor.
Här syns också en utav de större förändringarna i min stash, jag köper mindre garn men dyrare, gärna handfärgat från mindre företag, här finns sockgarn från bla. Moods of colors, Manduzana, Limmo design och Easyknits. Därmed inte sagt att alla handfärgade garner är hysteriskt dyra och ett garn är inte bra bara för att det kostar mer MEN det känns bra att kunna stödja mindre företag som gör bra grejer.
 En annan förändring är ju att jag numera har en fiberstash, en väldigt liten fiberstash som ni ser eftersom jag spinner som en tok när jag köper något. Här syns också en spännande trend, jag som säger att jag inte gillar blått, älskar blå fibrer. Vet inte varför men så är det. Om det fortsätter på det här viset kommer jag ju börja sticka blått också, väldigt oväntat.
 Här ligger garn till tre projekt som står långt fram i kön. Jag ska sticka någon form av norskinspirerad kofta i Dandelion sport från Morrisgarn i rött, vitt och grått (har ni sett en finare röd någon gång???), en orange tröja i en ljuvlig alpackablandning från Easyknits och äntligen en enorm grå fluffig sjal i Knit by numbers från John Arbon. Sjalen blir nog först ut efter att jag avslutat en del gammalt, den har jag längtat efter i flera år.
Sist men inte minst har vi den största förändringen i mitt garnlager, mina handspunna garner! Jäklar i min lilla låda. Det känns så häftigt att se dem så här, tänk att jag spunnit allt det här på mina sländor. Galet. I år ska jag fortsätta spinna, helt kravlöst bara på lust för spinna är nästan det roligaste som finns och jag blir så himla glad av det. Jag ska ta och sticka lite av mina handspunna garner också. När jag har sett mig mätt på dem.

Hur tänker/känner du inför din stash?

18 kommentarer:

Lovisa sa...

Jag har liknande tankar inför min stash, min föresats för 2015 är att den inte ska öka nämnvärt, jag vill sticka från den och hellre köpa mindre men mer kvalitativt garn. Jag har inget köpförbud, men en önskan om en aktiv stash, där jag inte bara köper, lägger på hög och glömmer bort. Framförallt vill jag inte riskera att missa peppen som ett nyinköpt, fantastiskt garn (eller fibrer) kan ge, utan omsätta det i stickning!

Dödergök sa...

Där tänker vi nog ganska lika, jag vill inte glömma bort mitt garn utan jag vill sticka med det. Jag är ingen garnsamlare.

Katrina sa...

Hej! Ja vad man skulle behöva rensa i garn - lådorna. Det är nåt jag ska kolla på. Min tanke är också att jag hellre vill köpa kvalitetsgarner i naturmaterial. Jag gillar Alpacka men också ull och bomull.

AlpakkaAnna sa...

Jag blev varje-dag-stickare för snart tre år sen och i och med det började min stash växa.
Jag har hållit koll på stashen de senaste två åren mer ordentligt och hade jag inte haft det så tror jag att jag handlat mycket mer!
Detta året har jag bestämt mig för att jag måste sticka upp garn eller sälja innan jag får köpa nytt. Det har börjat bra i alla fall :)
Det viktigaste är i alla fall att garnerna får plats i mina garnhyllor och att jag inte har garn till så många projekt att jag blir stressad av det. Nu är det på gränsen.
Jag tror att för mig är det lagom att ha garn till 3-4 tröjor hemma och kanske en handfull sjalar och lika många sockar. Dvs hälften av vad jag har nu. Sen lite rester att sticka vantar av när jag känner för det.
Så om jag får ner stashen med en fjärdedel tror jag att det blir lagom :)

Gerds Stickkorg sa...

Vilken härlig stash du har. Börjar inse att min inte är så jättestor skall dock få lite mer ordning och struktur på den är tanken samt att använda den.

Löpmaskan sa...

Jag gillar din stash! Min är härbärgerad i ett ganska stort skåp, och jag har insett att den är nog relativt stor. Jag försöker låta bli att köpa nytt, sticka av det jag har - men i och med att jag har börjat spinna tillkommer både fibrer och hemspunnet. Jag kanske skulle se sanningen i vitögat, ta ut alla garner ur skåpet och "outa" hela stashen på bloggen... En målsättning kunde vara att minska garnlagret så mycket att det får plats på köksbordet :)

Calla sa...

Jag har en enorm stash om man ser det relativt till hur långsamt jag stickar, på sistone lite bättre garner än förr när man mest köpte drops och så. Färre ensamma nystan och till större projekt. Men fortfarande inte färdigställt en vuxentröja som är ett mål och en dröm. Borde verkligen se över och rensa ut lite men tänker ofta "bra o ha". En gång beställde jag vad jag trodde var speciellt fint flerfärgade garn på nätet - nu förstår jag inte hur jag kunde se så fel så i stashen finns två fiberflätor från utlandet - men har ingen slända ännu och det vet jag ej när jag hinner eller vågar mig på.

Annika sa...

Vilka fina garner. Jag tänker likadant. Dessutom har jag under en längre period haft en mycket begränsad ekonomi vilket gör att garn inte är det första jag köper. Kan dock erkänna att några nystan har det blivit.

Jag är inte heller någon garnsamlare men har givetvis mer garn än jag behöver. Men just nu stickar jag av restgarner och kommer att fortsätta att sticka av det garner jag har hemma. Har tidigare haft köpstopp på garn.

Så min plan för 2015 är dels att inventera och organisera min stash och att minska den.

Tack för inspirationen! Kram

Helga sa...

"För er som inte är sticknördar kanske det här ser ut som hysteriskt mycket garn men ni andra vet att det här är en ganska liten stash." Haha åh :) När jag började sticka köpte jag såklart mer för då hade jag ju inget att ta av annars men nu har jag hiat mig lite. Är knappt inne på garnaffärer så blir inte några spontana köp direkt. Har nog aldrig köpt garn med en specifik tanke om vad det skulle bli (och att det sen faktiskt blivit det :P). Tycker om att alltid ha något kul hemma så jag kan börja nya projekt direkt när jag känner för det :)

Anonym sa...

Ser verkligen härligt ut! Det mörkgröna garnet i nedre högra hörnet på den andra bilden ser fantastiskt ut! vad är det för garn och var har du köpt det?
Undrar
Anna

Anonym sa...

Stash? Själv kallar jag det pågående planering...i huvudet. Ser ungefär ut som mina färger -inte mycket svart där...men med ålders rätt har jag lite mer i min stash. I min stickarungdom fanns en garnaffär som vägrade sälja mönster om man inte köpte samma FÄRG på garnet som i mönstret. Unga bloggare och medvetna garntillverkare och alla designers på nätet har lyft stickningen. Tipsa gärna om miljömedvetna garntillverkare. ..garn ska dofta rent. Använder även näsan när jag köper garn. Och nu ska jag fortsätta med mitt varmt ljusgula ullkofteprojekt. Garnet doftar gott, känns varmt i händerna. Och jag litar på garntillverkaren. Det kan ju inte bli något annat än bra Kitty 55+

cattis sa...

åh jag undrar också över det mörkgröna garnet på andra bilden! var är det ifrån?

Unknown sa...

Your stash is really beautiful and nice to read that you are "Mistress of your Stash". Unfortunatly I still have too much yarn and this feels overwhelming sometimes. Although knitting from stash it doesn´t seem to strink very much. But I will knit on from stash, buy only if really necessary and be happy that I have some pretty yarn to choose from. After all I´m working on beeing mor minimalistic. But it is a WIP. Happy Knitting.

Anonym sa...

Det är många garner, men det kanske gör att man blir inspirerad och kreativ, som om man har en palett. Själv har jag tur som känner en kvinna i närheten som stickar hela tiden och säljer sakerna på marknader. Jag brukar ge henne kassar fulla med garn, så blir det snabbt rensat i mina garnhögar.

Anonym sa...

Åh, så många vackra garner! Jag tycker speciellt mycket om de som du spunnit själv.

Anonym sa...

Tack för ett fint inlägg, åh, vad befriande med någon som också vill minska, sticka av det som finns och utforma stashen lite mer medvetet. Största delen av min stash är "fådd" och består av ganska sträva vävgarner. Förutom enstaka souvernir-köp köper jag bara till specifika projekt, men gärna lite mer än jag behöver. Mitt mål är att stashen skall bestå av fina, mjuka ullgarner i min begränsade färgskala där det är lätt att improvisera ihop ett spontanprojekt och sen att fortsätta köpa de stora kvantiteterna till specifika förutbestämda projekt.

Dödergök sa...

Så intressant att läsa allas tankar kring det här med stash, återkommer angående det gröna garnet!

Manduzana stickar sa...

Du har ju en fantastisk stash! Nu när vi har flyttat ska jag få ett skåp att ha mina garner i, jag tror att det kan ge mig en bättre överblick. Just nu har jag liksom inte koll på något.