lördag 3 januari 2015

November spawned a monster- november-tunikan


Mönster; Den här tunikan har jag stickat efter samma tänk som knit-a-long-koftan, uppifrån och ner, raglanärmar, intagningar i ryggen för bättre passform och en tulpanformad kjoldel. Jag har avslutat ärmarna med en röd rullkant och nederdelen har en liten resår. Fickorna gjorde jag i efterhand genom att klippa upp i sidorna och sticka fickpåsar. Jag har aldrig stickat någonting liknande och det var ett galet projekt och jag har repat upp många gånger och misströstat en smula men nu är jag jätteglad över att jag rodde det i land. Jag har använt den i några timmar idag och jag är så nöjd, den är varm och skön och jag får plats med en lite tjockare långärmad tröja under. Det här kommer att bli vårens bästa ytterplagg.

Garn; 12 nystan Supersoft från Magasin duett, jag har stickat hela tunikan i dubbelt garn och färgerna jag använde är från ljust till mörkt, Silver gray, Flanell gray, Oxford och Ink, den fantastiskt fina röda heter Bokhara. Jag formligen älskar Supersoft, det blir så himla perfekt efter tvätt, luftigt och lätt men varmt och slätt. Favoritgarn!

Stickor; 3,5 till fållar och kanter och 4 mm till allt annat.




14 kommentarer:

Den ofrivilliga stickaren sa...

Supersnygg, väldigt fint med grått och svart :)

Smycka sa...

Vilken fin tröja! Den gillade jag! =oD

Anette L sa...

Din tunika är det mest inspirerande jag sett på länge! Du är så himla bra!

Anonym sa...

Jättefin tröja - det grå och det röda samspelar väldigt bra.
Du klär verkligen i den också!
Hälsningar Fröken Slöjd
http://frokenslojd.blogspot.se/

x-handarbete-pyssel sa...

Tjusigt! Jag gillar detaljerna, det röda ärmavslutet och röda fickan.

Jag har en fråga om koft-kalen, kommer den sammanställas till ett häfte som man köpa?
Du har med så mycket bra tips och förklaringar som är bra att ha att gå tillbaka till igen och igen!

fale artut sa...

Finfint projekt, du ser verkligen lycklig ut, njut!

marien sa...

Helt underbar!! Tycker om färgerna. Undrar också om det kommer att finnas någon form av mönster/how to do så man skulle kunna få testa detta med uppefrån stickande och modellerande i sin egen takt?

Liv sa...

Jättefin! Men gick det bara åt tolv nystan? Det låter jättelite tycker jag, som inte får ett att räcka till en ganska liten sjal.

Anonym sa...

Superfin!!!

Helga sa...

Snyggt! Grått i olika nyanser är så fint och det röda blev en härlig detalj :)

Heidi sa...

Superläcker!!

Petra sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Petra sa...

Jag döör! En sån vill jag också sticka!

Manduzana stickar sa...

Det här kan vara det mest magiska stickade plagg på länge!