tisdag 27 januari 2015

Marin





 Mönster; Marin av Ysolda Teague, ett riktigt drömmönster. Jag har längtat efter att sticka den här sjalen sen den kom ut för några år sen men det har inte blivit av förns nu och jag är faktiskt glad över att jag väntat. Nu blev liksom allt perfekt. Jag visste att jag ville göra min större än originalet och det gjorde jag enkelt genom att sticka i mycket tjockare garn med tjockare stickor, annars har jag följt mönstret från början till slut. Jag kan rekommendera det här mönstret till alla som vill ha en härligt slängig och mysig lite galant sjal att kasta över axlarna eller runt halsen. Och färgen är ju bara fantastisk, ALLA behöver en röd sjal! (Den är riktigt knallröd egentligen som på bilden mitt ute i snön.)

Garn; Jag hade 3 nystan av den gamla Drops alpacka som jag fått av fina Mikaela i present, jag bestämde mig för att sticka den dubbel men då räckte inte garnet men efter en efterlysning på Instagram fick jag tag på mer och allt som allt hade jag ca 5,5 nystan och det var lite för lite, jag fick fuska i ett rött ullgarn på de sista varven men det syns inte. Alltså borde jag ha haft 6 nystan då skulle det ha räckt perfekt. Älskar att sticka med dubbel Drops alpaca, det blir tungt men fluffigt och glänsande och faktiskt till och med lite lyxigt.

Stickor; 4,5 mm  



8 kommentarer:

Hanna sa...

Fantastisk :)

Heidi sa...

Så fin den är!

Unknown sa...

Så fin...synd att många mönster är på engelska....skulle gärna sticka en liknande om mönstret funnits på svenska...

Dödergök sa...

Hej! Det är faktiskt inte alls särskilt svårt att sticka efter engelska mönster. På Stickamera.se finns en bra ordlista för stickord och med den kommer man långt. Börja med att sticka någonting som du känner dig helt trygg med, känner igen konstruktion osv så ska du se att du i ett kick kan sticka en Marin du också!

Selda sa...

Så kul att se din Marin! Den är jättefin. Jag kan bara hålla med dig - Marin är ett underbart mönster och slutresultatet är ljuvligt. Jag har stickat två stycken - en i baby alpacka silk. Det blev en tunn finsjal att ha över en klänning. Och precis som du var jag sen sugen på att se Marin i ett grövre garn. Jag stickade den i Viking Eco Alpacka. Den blev tjock och go att ha kalla vinterdagar. Så nu längtar jag efter att se din nästa Marin. :)

Unknown sa...

Tack för ditt fina svar...ska nog försöka mig på en Marin nu då....

Emma sa...

Superfin! Jag är så sugen på att sticka en egen :)

Du skriver att du använde "den gamla tjockleken" på garnet, vad är skillnaden nu? Tror du att det skulle fungera med garnet som finns att köpa nu? :)

Manduzana stickar sa...

Den är så sjuuukt fin! Jag måste också sticka mig en röd sjal. Nu med detsamma helst!