söndag 4 januari 2015

Knit-a-long-koftan!

 Mönster; Det här är koftan som jag baserat mitt "Uppifrån och ner"-recept på så det här är alltså den kofta som jag stickat samtidigt som jag skrivit texten till knit-a-longen. Den innehåller finesser som förkortade varv i nacken för en mer rundad halsringning, minskningar i ryggen för en mer skräddad passform, en spetspanel på vardera framstycke och gudomligt snygga mörklila knappar i glaserad kokos. Ärmarna är ganska tighta och de slutar alldeles ovanför handledsknölen, praktiskt och feminint. Hela koftan fick en ganska ruff men romantisk look och jag är så otroligt nöjd. Alla trix och knix från KAL:en kommer att hamna i ett litet häfte som kommer att gå att köpa på ett sätt eller annat under våren.

Garn; Jag har stickat i en tråd "Mysterietweed" som jag fått av Viffla i ett lite garnbyte vi gjorde, den innehåller bland annat bomull, ull, silke och kashmir (jag kan ha glömt något) och en tråd Lavold silky wool, i färgen 62, Acorn, allt som allt gjorde jag av med ca 7 nystan Silky wool och ca 200 g mysterietweed. Silky wool är ett utav mina favoritgarner att sticka med, det här kommer från Ateljé Norrgården och där köpte jag också de sjuk sjukt fina knapparna. De två garnerna tillsammans bildade den perfekta räv röd-bruna färgen som jag är väldigt svag för och som blir så snygg tillsammans med svart. Koftan blev i en perfekt höst och vår tjocklek och nu funkar den väldigt bra under en tjock vinterjacka.

Stickor; 3,5 mm till resårerna och 4 mm till kroppen och 4,5 mm till ärmarna.






18 kommentarer:

Heidi sa...

Hur snygg som helst!

Irene Lundell sa...

Superfin! Tack för tips om knappar, ska genast kolla där. Och stort tack för hela koft-KALen, den har lärt mig massor. Du är väldigt bra på att förklara och inspirera.

Gerds Stickkorg sa...

Så fin kofta. Du handleder oss verkligen pedagogiskt och bra i "Kalen"

frksnupp sa...

Så lekker, både fargen og mønsteret!

marremorr sa...

Wow! Superdupersnygg kofta!! Gillar både färgen och mönstret!

Viffla sa...

Wow, vad fin den blev! Jag är så himla glad att garnet som jag tyckte var hopplöst kunde bli något så bra. You rock, göken! : *

maria carlander sa...

Så himla schnyggt!
Du har ju prickat in alla de där finesserna som gör att en kofta eller tröja går från basversion till något mycket mer!

Smycka sa...

Jättefin! =o)

marien sa...

Himla snygg..härlig färg.

September sa...

Så jättefin!
Tack söta du för hela denna KAL där du gett så många bra tips, alltid supportat snabbt och kunnigt, inspirerat och uppmuntrat!
Näst sista bilden på dig = helt underbar!

Unknown sa...

Supersnygg !

soldatkullen sa...

Så fin! Ser verkligen ut att ha superpassform! Ser fram emot häftet.

Anonym sa...

Snygg kofta, snygg färg och knapparna är ju som gjorda till koftans färg. Ska bli kul o följa din blog under 2015. Du ger inspiration åt en självlärd stickerska a la tant. Kitty

Manduzana stickar sa...

Den blev så galet snygg!

Unknown sa...

Du får till så fin passform på såväl livet och ärmarna så hur går du till väga?

Vänligen,
Gia

Dödergök sa...

Beskrivningen finns på bloggen Stickameras koftkal och det kommer att finnas ett häfte med beskrivningen till försäljning under våren.

Unknown sa...

Tack snälla för tipset, ha en fin vinterstudiondag 😉

Unknown sa...

;-)