onsdag 27 januari 2016

Actiniaria

Nu är det äntligen dags att presentera det första mönstret i Manduzanas och Dödergöks sock-klubb 2016!
Mönstret kommer att vara exklusivt för sock-klubben så länge klubben är igång men det kommer att kunna köpas via ravelry i juni 2016. Redan nu finns en mönstersida upplagd på ravelry för att det ska vara lättare för sock-klubbens medlemmar att lägga upp sina projekt. 

 Inspirationen till mönstret och namnet kommer från undervattensvärlden, ett enkelt men raffinerat spetsmönster slingrar sig längs med hela benet och foten samtidigt som den kombineras med resårstickning för optimal passform. Mönstret fortsätter ut på hälen och sockorna stickas spegelvända med varsitt diagram för att få flyt i stickningen.

Sockorna är stickade i Manduzanas nya fina garnbas Andromeda, ett härligt fylligt, tvinnat sockgarn med guldglitter som ger fina tydliga maskor och stretch till spetsmönstret.

Den magiskt lysande blå färgen heter "Seawinkle" och jag blev kär i den från första gången Amanda visade mig ett färgprov.

Det har varit så roligt att jobba med sock-klubben i smyg tillsammans med Amanda och våra fantastiska teststickare men det är ännu roligare att kunna dela med oss av det vi kokat ihop.
Hoppas att ni kommer att tycka om Actiniaria lika mycket som vi gör!



8 kommentarer:

Malena sa...

Underbara sockar! Tyvärr var det inga platser kvar i sock-klubben när jag kom till skott, men jag hoppas att du skriver här i bloggen när mönstret går att köpa. Dessa vill jag ha!

Heidi sa...

Åååhh, så fina dom är!!

Anonym sa...

Öhh... hej Cookie A?

Dödergök sa...

Kära anonym! Det ligger 15 års sockstickande och 100 timmars mönsterarbete (med teststickning, mönsterskrivande, foto, layout och bollande med min sock-klubbs partner) bakom det här mönstret. Så nej, jag har inte kopierat Cookie A.

Maja sa...

Så vakre sokker! Og en nydelig farge:)

Linnéa sa...

Så fina! Längtar tills de släpps för oss som inte lyckades knipa en plats i sock-klubben :)

Anonym sa...

Hej!
Underbart fint mönster. Vet hur mycket jobb du lägger ner och är mycket tacksam för det och för all inspiration du ger. Strunta i kommentarer från såna som antagligen mest är avundsjuka (anonym). Fortsätt gärna att förgylla min vardag. Många kramar Eva Andersson

Anonym sa...

Helt underbara.....

Iréne i Östersund