måndag 18 januari 2016

Riddari igen

 Mönster; Jag har varit så otroligt peppad på att sticka en egen islandströja efter att jag stickade en Riddari till Per förra året. Jag har ju en Riddari-kofta som jag använt väldigt mycket men jag ville ha en tröja i lite dova färger som passar bra att både åka till stan i men också till att vara ute hos hönsen eller ute i trädgården med. Det ska hålla med lorten lite med andra ord.
Jag surfade runt en hel del och valde fram och tillbaka på olika mönster men till slut blev det en Riddari till fast jag ritade lite egna bårder längs ner på ärmarna och kroppen.
Jag har lagt upp kroppen enligt storlek xxl men sen har jag långsamt minskat mig ner till xl så att jag har stickat oket efter xl, likaså ärmarna. På det viset har jag fått en tröja med ganska mycket rörelsevidd men den sitter bra utan att bylsa sig över oket.
För passformens skull har jag också lagt till fem förkortade varv i kroppen över bakstycket och sen två förkortade varv i nacken efter okmönstret, det gör att tröjan inte åker upp och stryps i halsen.

Jag är så nöjd med min nya tröja, den är mysig och fluffig och alldeles lagom varm, efter fotograferingen idag gick vi en hundpromenad i -8 (med mössa, sjal och vantar så klart) och jag frös inte det minsta med bara min tröja som ytterplagg.

Det här är långt ifrån min sista tröja i isländskt garn, älskar verkligen känslan som finns i det här garnet.

Garn; Mitt absoluta favoritgarn för tillfället Léttlopi från Istex.
Det gick åt sju nystan grundfärg grå 0056, tre nystan fantastisk blå 1403, ett nystan rött 1409 och ett nystan guldgulgrönt 9426.

Stickor; 3,5 mm till resårerna och 4 mm till enfärgad slätstickning och 4,5 mm till flerfärgsstickningen.




14 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad jag gillar färgerna! Jag blir rikitgt sugen på att sticka en islandströja efter att ha sett den här.

Heidi sa...

Den är jättefin, och passformen är perfekt!!

Anonym sa...

Den är ju bara så fin!!
Iréne i V-ås

Figeholm.aw sa...

Oj så fin den blev - love it!!

Unknown sa...

Åh hvor er den fin ! Den sidder så godt på dig og farverne er skønne :) Det er også noget dejligt garn:)

ylva sa...

Så snygg!

Anonym sa...

Så fin! Men hur gör du fina förkortade varv på rundsticka? Försöker sticka byxor uppifrån och ner men sista vändningen med vändmaska blir alltid ett hål för mig. Är inte så bra på att förklara men det blir som att jag ska plocka upp vändmaskan från fel hål. Jag kanske gör helt fel haha Kan du hjälpa? Mvh Jenny

Anonym sa...

Jenny: Kolla "german short rows" på Youtube. Funkar bra tycker jag!
Mvh Anna

virkostickmaja sa...

😍 underbar 😍

Anonym sa...

Superfrin genser. Fargene står veldig godt til hverandre. Men, kjære Gjøken. Jeg ønsker meg så veldig et innlegg hvor du forklarer mer om forkortede omganger (varv) på gensere. Det står jo aldri i oppskriften. Hilsen Unni

Anonym sa...

Ett tips bara. Jag ska vara med. Mycket faktiskt pga att du pratat så mycket om lett lopi sista tiden. Börjar imorgon måndag :)
http://www.masondixonknitting.com/creative-odysseys/sweaters/bang-out-a-sweater-knitalong-a-quick-stopover/

Manduzana stickar sa...

Den blev så otroligt fin!

Guggelutt sa...

Wow 🤩

Anonym sa...

Hej va din Riddari var fin🙏
Gör du och säljer oxå?
Mvh Bea Tommila