onsdag 13 januari 2016

Kliar det?

Tre av mina favoritgarner, Léttlopi, Kampes 2-trådiga och Ilo alpaca handmade.
Väldigt olika och helt underbara var på sitt vis.

En vanlig fråga folk ställer när det kommer till garn är om det är mjukt eller om det kliar.
Jag har de senaste månaderna både fått den här frågan och läst den på olika ställen säkert trettio gånger och jag känner lite hur den skaver i mig.
För det känns så himla orättvist mot ett garn att döma ut det som "kliigt" och därmed oanvändbart.

Varför måste egentligen alla garner vara "mjuka"?
För att svara på den frågan måste vi först komma överens om att det aldrig går att svara på om ett garn är mjukt eller inte. Vi är alla olika och därmed olika känsliga och uppfattar olika material på olika sätt.
Att fråga mig om någonting kliar är meningslöst eftersom jag är väldigt okänslig, jag kan ha Kampes 2-trådiga ull direkt mot kroppen, men att fråga min syster samma fråga är precis lika meningslöst eftersom hon är jättekänslig och tycker att allting kliar.
Jag kan med andra ord aldrig svara på om ett garn kliar på dig eller inte, jag kan bara svara på hur jag upplever det på sticksighetsskalan.

Det jag däremot kan svara på är att det finns olika användningsområden för olika garner och olika fibrer, kardningar, spinningar, tvinningar och behandlingar får garnet att bete sig olika.
Och då kommer vi tillbaka till min lite filosofiska fråga om alla garner måste vara mjuka.
Måste tex en tjock tröja som du ska använda som ett ytterplagg vara "mjuk"?
Vilka fördelar har ett "mjukt" garn förutom att det just är mjukt?
De flesta garner som hittas på den mjukare garnskalan är rätt värdelösa som ytterplagg, de har överlag lättare för att noppa, de står inte emot fukt på samma sätt och de är känsligare mot slitage.

Stickar du däremot en ytterplaggströja i ett obehandlat rent ullgarn kommer tröjan stå emot väder och vind, tåla slitage bättre och den kommer dessutom att bli mjukare ju mer du använder den.

För där har vi också en aspekt vi måste väga in när vi bedömer mjukheten hos ett garn, ett obehandlat ullgarn blir alltid mjukare och fluffigare när det har tvättats och torkat, så det går inte att göra en rättvis bedömning endast utifrån hur härvan känns.

Andra saker som påverkar mjukheten är stickfastheten, jag kan tex tycka att Drops Alpaca sticks lite om jag stickar det med enkelt garn med ganska gles stickfasthet, stickar jag det däremot dubbelt med en tightare stickfasthet (som jag gjorde med min Marin) så tycker jag att det är hur mjukt som helst. Men det är min personliga åsikt och det skiljer också mellan olika nystan och olika färger.

Om vi tänker efter lite så är det ytterst få plagg där mjukheten är det viktigaste för det är sällan vi har stickat direkt inpå huden, egentligen är det bara mössor och sjalar som vi har direkt emot hals och ansikte som ju är känsligast.

När du läser det här kanske du får för dig att jag är en militant motståndare mot merino och allt som är mjukt men det är jag verkligen inte. Jag vill mest väcka en tanke och kanske en nyfikenhet att lära sig mer om materialet som vi stickare använder. Jag är långt ifrån fullärd och är ingen fiberguru men det finns mycket att lära sig bara genom att vidga sina vyer lite och våga prova andra garner än de man alltid väljer. Det finns så mycket bra skrivet av kloka människor, både på nätet och i böcker där man kan lära sig mer om materiallära.
För bara genom att höja kunskapsnivån ett par snäpp och inte endast bedöma lämpligheten hos ett garn utifrån dess mjukhet  så öppnas det upp en helt ny stickvärld, jag lovar!    


22 kommentarer:

Visa Lisa sa...

Kärlek! Bra ord på tankar jag (som du vet) också tänkt många gånger!

Kerstin sa...

Just det där att ett lite "hårdare" ullgarn tål slitage bättre.. Lägger man ner mycket arbete på en stickning, så vill man ju att den ska hålla länge också. Jag stickade en röd- och vitmönstrad tröja i något liknande Bergå stickgarn (som inte finns längre) för 25 år sedan. Tröjan är flitigt använd och lika fin än i dag. Men det är säkert många som tycker att den sticks.

Dödergök sa...

Ja just den aspekten är jätteviktig för mig, jag vill ju att det ska hålla det som jag lagt ner så mycket tid och kärlek på. Och Bergå stickgarn var verkligen ett fantastiskt garn.

Anonym sa...

Bra resonemang. Vad som kliar är ju personligt och så klokt att tänka användningsområde. Bra att du tar upp att garn mjuknar när det tvättas och används.
/ Sara

Johanna sa...

Vad bra skrivet! Jag har inte riktigt satt ord på det själv, men känner precis som du att det är "orättvist" mot garnerna. Ju längre jag stickat och ju mer jag lär mig dras jag allt mer mot de obehandlade och ofärgade garnerna just för att dess egenskaper är såpass mycket bättre, och jag tycker också att det känns som att man hyllar och respekterar både hantverket och djuren. Jag känner nästan alltid ett hugg av defensivitet (är det ett ord?) när någon börjar prata om hur mjuka garner är eller ska vara. Sen så är det väl, vad jag förstått, också någonting som går att träna upp, hur känslig man är mot "kli".

Patricia sa...

Du skriver klokt ock fint

Unknown sa...

Tack! Så rätt resonerat! Har just tagit fram ett rustikt garn av helt obehandlad gotlandsull där bara det naturliga lanolinet används i tillverkningsprocessen. Inga som helst tillsatser alltså. Fettet gör att det färdiga garnet känns lite kärvt...innan du börjar sticka. Det färdiga plagget blir mjukare och mjukare. Men har fortfarande kvar sina fina egenskaper: Fukt-och smutsavvisande, plus ett plagg som 'andas' och värmer lagom.
Kliar det? Inte om du är van att bära ull. Och precis som Dödergök skriver, är känsligheten för kliet så olika hos oss. Jag bär gärna ett naturligt ullgarn nära huden, mycket hellre än ett konstfibergarn.

Anonym sa...

Jättebra inlägg! Intressant att du tar upp detta!

Flera av mina stickande vänner i USA tycker att nästan alla europeiska garner kliar och sticks, även sådana som jag tycker är extremt otroligt mjuka och icke-stickiga. Samtidigt är de ofta besvikna över att plaggen de stickar i sina egna favoritgarner blir flitiga och noppriga genast och att ingenting av det de stickar tål användning. Och det är kanske baksidan med mjuka garner och uppsidan med de som är mer normala ullgarner. Jag lägger ner mycket jobb på mina stickprojekt, jag använder plaggen ofta och jag vill att de ska hålla länge - helst många år. Jag har tröjor som jag stickade på 80-talet och fortfarande använder flitigt - och de är nästan lika fina som första gången jag bar dom.

Priset för den extrema mjukheten som mina vänner vill ha är nog att ullfibrerna blir "över-processade" och förlorar alla de värdefulla egenskaper som ull har i sig själv som förmågan att värma och tåla slitage. Jag tänker att då kan man ju lika gärna använda syntetgarn.

Jag gillar Kampes, Yllet, Istex, Rauma, gamla Bergå-garner och annat som har ullkänslan kvar. Blacker yarns i England har fantastiska garner med mycket karaktär och de jag har använt hitintills har verkligen hållit hög kvalietet.

Superwash tycker jag inte om, men jag vet att det har sina användningsområden och att många tycker om dom.

/Anna

Unknown sa...

Jag stickade en gång en kofta i Angorina Lyx (60% Mohair,30% Acrylic, 10% Nylon) och ett acrylgarn. Jag använde den 2 gånger, den stacks och kliade trots att jag hade en långärmad skjortblus under, alltså på armarna också, inte bara på halsen. Jag kan alltså inte välja ett sticksigt garn som ytterplagg ens, men det är ju som tur är olika hur känsliga vi är för det sticksiga.

Dödergök sa...

Fast tyvärr skulle jag ju svara att mohair och nylon och akryl sticks på ett annat sätt än ren ull och att man blir mycket svettigare i syntetmaterial och att det bidrar till att de sticks. Men precis som jag skriver i texten kan inte jag ta ifrån dig din känsla av att det sticks för tycker du att det sticks så gör det ju det. Men min erfarenhet är att ullgarn sticks betydligt mindre än syntet över lag. :-)

Lillemor Elfgren sa...

Tack för du satt i text det jag gång och gång försökt förklara för folk. Att det egentligen inte går att svara på frågan om ett garn sticks eller inte

Marika sa...

Bra skrivet!
Precis så är det ju. Och man behöver tänka på att olika garn har olika användningsområden.
Jag kan bli lite ledsen när jag ser folk som stickar en tröja i tex Malabrigo Lace, för jag vet ju att allt jobb de lägger ner är ödelagt så fort de börjar använda plagget, eftersom det noppar nästan så fort man tittar på det.
Men även såna garner har ju sitt användningsområde, det gäller ju bara att tänka igenom det först!

EvaL8 sa...

Precis. Olika garner till olika plagg. Och många gånger har man väl något under det stickade. Hälsar en som inte gillar superwashgarner.

Garnhumlan sa...

O, så bra! Du har uttryckt det jag har funderat på länge, men inte riktigt kunna få nerskrivet!

Moa O sa...

Bra skrivet!
Jag försöker prata om garner som sticksiga kontra sträva.
Ullgarner kan vara sträva, men sällan sticksiga som långfibrig mohair och alpaca. Jag är rätt okänslig, men märker skillnaderna, min sambo kan inte ha alpaca, men älskar sträv ull.

Så, mjukhet är inte bara en parameter, men det är inte sticksighet heller! Fler stickbegrepp åt folket!

fale artut sa...

Jajamän, så bra skrivet. och så roligt att så många vill läsa och utforska vår kära ull, som är precis som får, många och olika!! Men alla behövs, till olika saker!

Annika sa...

Jag är väldigt känslig mot "obehandlad" ull. Det kliar ibland även om jag har ett annat plagg under. Har hört att man kan skölja upp plagget i hårbalsam. Någon som provat, och hur påverkas ullens positiva egenskaper då!?

Myggan sa...

Kampes är absolut mitt favoritgarn. Passar till allt och är väldigt lättstickat. Med balsam och en stund i centrifugen blir det mjukt och fint. Jag har lärt mig av en fyndig flicka att man kan prova att ha garnet i BH:n en kvart, då vet man om man tycker det är sticksigt eller inte. =)
/Anna

Charlotte sa...

Väldigt bra text Dödergök! Och bra kommentar Marika! :)
Uppföljningsfrågan blir då: hur vet man användningsområdet för ett garn?
Om vi tar exemplet med Malabrigo Lace; kan jag bara genom att läsa på banderollen förstå att det här garnet inte är så bra till en kofta? Är det ullkvaliterna/mixen som spelar in?
Jag kan ju utan problem tänka mig att tex obehandlad gotlandsull är lite sträv men att det blir mjukare med användning och att det skulle passa bra till någon form av ytterplagg. Men känslan för merino, alpacka och andra mer eller mindre exotiska blandningar är svårare... Kolla ni garnrecentioner på tex Ravely eller var hittar jag mer info?
Vill lära mig mer! :)
/Charlotte
(som fasar för att koftan jag nu stickar på kommer att noppa sig alltför mycket! USA-inköpt garn Manos del Uruguay Silk Blend till en Audrey in Undst)

Dödergök sa...

En tumregel kan vara att entrådig löst spunnen merino kommer att noppa och filta ihop sig och att det är ett dåligt val för plagg som utsätts för friktion. Malabrigo lace är ett typiskt exempel på ett sånt garn som är jättemjukt och mysigt till en sjal men helt olämpligt till en tröja.

Unknown sa...

Ännu ett fantastiskt bra inlägg från dig! Instämmer helt.
Agneta

Helga sa...

Jag är sen en tid tillbaka väldigt okänslig mot "stickiga" garner. Använder alla mina ylletröjor direkt mot huden (eller ja, har ju linne på mig också men) och tycker det är så skönt. Vet inte om det beror på att jag bara bestämt mig för att gilla det sen jag började sticka till mig själv eller om jag kanske aldrig varit speciellt känslig. Det kanske är som du säger att ullen ändå är mer skonsam. Dessutom tycker jag att jag blir mkt varmare när det är lite "riv" i tröjan, nödvändigt för mig som jobbar på ett kallt kontor :)