torsdag 7 januari 2016

Mysteriemössan

 Mönster; Under jul och nyårshelgerna har den eminenta podcasten Nördic knitting arrangerat en MKAL, alltså en mysterieknit-a-long. Det vi fick veta var att det skulle bli en mössa och att det var läge att plocka fram sina tunnaste garner och stickor 2-2,5 så där.

Det här är den första mysteriestickningen som jag slutför, jag brukar vara alldeles för kinkig och ha alldeles för stora kontrollbehov för att inte välja mönster som jag vet hur de ser ut. Men det här var så roligt och precis lagom långa ledtrådar så att det var lätt att i fas inför varje ny ledtråd.

Jag är så nöjd med både stickningen och själva mössan så roligt att gå all in med alla färger och få en riktigt kulturtantig mössa.

Stort tack till Nördic knitting som arrangerat den här mystriestickningen och bjussat på ett så fint och roligt mönster! Om du också blir sugen på att sticka en mysteriemössa finns mönstret kvar på Nördic knitting-bloggen januari ut.

Garn; Jag började med att plocka ut grå, gula och blå toner för jag trodde att det kanske skulle bli ett Shetlands-inspirerat mönster men sen när jag såg att det var blommor och blad bytte jag till röda, rosa, lila och gröna färger. Jag har använt massor av rester och blandad både budget och lyx, bland annat Drops alpaca, Deeply wicked från Easyknits, Visjögarn, Madelinetosh tosh merino light m.m.

Stickor; Jag fick rätt stickfasthet med 2mm på resåren och 2,25 mm på resten av mössan.


 Hur snygg är inte toppen?! Älskar när mönstret fortsätter och passar in i minskningarna!


9 kommentarer:

Heidi sa...

Din blev jättefin!!

MiaCrocus sa...

Jättefin mössa

miastick sa...

Den är superfin! Härligt med rött, rosa och grönt till blommorna, bra tänkt där :)

Händer på Haga sa...

Snygg!

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Jag tycker jättemycket om din mössa. Är jag en kulturtant då? Då får jag väl vara det då. Jag blir glad av dina färgval

Ewa med bloggen tygochgarn sa...

Jag tycker jättemycket om din mössa. Är jag en kulturtant då? Då får jag väl vara det då. Jag blir glad av dina färgval

MinaAlster sa...

Så himla fin! Jag är sugen på att göra en jag med!
kan nog också kalla mig (stolt) kulturtant! :)

Manduzana stickar sa...

Din version blev så magiskt fin!

virkostickmaja sa...

😍 så fin 😍