lördag 16 januari 2016

Hjärta Norge!

 Mönster; Jag kände ett starkt sug efter att sticka en jultröja tidigt i december men inte särskilt starkt sug att sticka en till mig själv. Jag har en tendens att alltid sticka "nyttiga" saker och att alltid ha en särskild mottagare i åtanke när jag stickar nåt och jag trivs egentligen ganska bra med det men samtidigt är det viktigt att följa inspirationen och lusten.
Jag inventerade mitt allt tommare garnskåp och hittade diverse lyxiga rester i inspirerande färger och så bestämde jag mig för att det fick bli en liten mini-kofta.
Med utgångspunkt i mitt eget mönster Glittertind (som finns gratis på ravelry) så ritade jag nya mönsterrapporter inspirerade av det norska traditionella som jag är så våldsamt kär i. Det blev åttabladsrosor och snöfall och lite tårtpapperskänsla och jag är så nöjd med resultatet.
Det är ta mig tusan en av de gulligaste små koftor jag sett!

Jag stickade storlek 6-9 månader med lite anpassat maskantal efter mina nya flerfärgsmönster. Jag stickade koftan runt med en steek och klippte sen upp mitt fram. Jag hittade rester av två olika allmogemönstrade vävda band och de sydde jag på för att dölja klippkanterna och knapparna är riktigt gamla, tjocka pärlemorknappar från den också krympande knappsamlingen.

Garn; Det här är rester från tidigare Glittertind-stickning och min Nancy.
Det mörkgrå och en vit är Filcolana Zinnia och det röda och ljusgrå är helt ljuvlig handfärgad Dandelion Yarns Rosy sport som verkligen kommer till sin rätt i det här projektet. Titta bara på meleringen i det grå, Anna är en magisk färgare! Jag hade även en skvätt ofärgad Rosy Green wool sport kvar som också fick gå med i det här projektet. Det känns fint att verkligen kunna använda upp minsta stump av så här fina och lyxiga garner och när jag någon gång kommer stöta på en bebis som passar i den här kommer den vara den gosigaste babykoftan någonsin.

Stickor; 2,5 mm till resårer, 3mm till enfärgad slätstickningen och 3,5 mm till flerfärgs-stickningen.





7 kommentarer:

Lisbeths Verden sa...

Den var veldig fin.

Heidi sa...

så söt den är:)

Anna-Karin sa...

Ååå vad roligt att hitta tillbaka till din blogg igen! Så inspirerande att läsa om alla dina projekt! Ha det fint!/ Anna-Karin

Drutten sa...

Verkligen fin kofta!

Figeholm.aw sa...

Som alltid - du gör så mycket fint och det är såå inspirerande att läsa din blogg. Här finns så mycket av 'vill oxå göra' ; 'ja, jag håller verkligen med' ; 'smart, fint, inspirerande!'
Så egentligen vill jag bara säga - Tack!

Manduzana stickar sa...

Den är så vansinnigt fin!

Agata sa...

Oj, vilken fin! Fast det brukar ju dina alster vara!