tisdag 27 februari 2007

Bokrea, hårband och matchande pulsvärmare






Ja rubriken sammanfattar väl egentligen den här dagen. Imorse var jag och hämtade ut min kasse med förbeställda reaböcker. Synd nog så blev det ingen stickbok för den var slut, men världens bästa grönsaksodlingsbok blev det. Å vad glad jag blev när jag såg att den var med på rean, jag har säkert lånat den tio gånger på biblioteket. Ett hett tips alltså om ni är det minsta intresserade av asiatiska bladgrönsaker och obskyra mexicanska kryddor. "Jordens Täppor" av Lena Israelsson. Sen blev det två små kokböcker också, kunde inte hålla mig. Anna Bergenström är ju min älskling och den är ju så söt den lilla boken om svensk mat och konservering kan jag aldrig riktigt få nog av, små fina inläggningar och marmeladkok gör Dödergöken varm i hjärtat.
Förutom en iskall långpromenad med hundarna och ett besök på arbetsförmedlingen så har jag ägnat mig åt diverse stickning. Jag blev klar med det fina hårbandet igår (min syster modellar den så fint) tråkigt nog synns inte rutmönstret så bra på bilden men jag är mycket nöjd, jag modifierade mönstret lite och la till en virkad uddkant.
Av garnet som blev kvar + lite grått urgammalt restgarn stickar jag nu ett par matchande pulsvärmare också dom till lillasyster. Spetsmönstret är tydligen att gammalt mönster från Island som jag tagit ur favvoboken "Stickat från Norden" men jag har lagt till den lilla volangen som går ner över handen. Fin fint tycker jag att det blir så det blir nog ett par såna som min hemliga pulsvärmarbytarvän får också, fast i rött ullgarn. Fortsättning följer på den fronten.
Imorgon bitti bär det av hem till mamma, förhoppningsvis ska vi ha en mysdag med hundpromenad och fisklunch. Tills vi hörs igen, salut!

Inga kommentarer: