fredag 30 maj 2008

Sommarlov

Nu har Dödergök tagit sommarlov, inte från bloggen eller så utan från jobbet så klart!
Det känns både skönt och lite sorgligt, jag kommer ju att sakna mina ungar, vissa nior har jag haft av och till sen trean och nu kommer jag inte vara deras fröken något mer.
Men mest är det skönt för jag har kännt mig tröttare den här våren än på mycket länge.
Nu ska jag ladda batterierna inför hösten.
Jag började redan idag med att rensa ogräs (jag vet att jag är konstig men ogräsrensning är något av det bästa jag vet det är som att bada själen i mjölk och honung) och sitta ute i äppelträdsskuggan och sticka på Laminaria och provsticka resåren på junisockorna.
Jag har lite lösa planer för sommaren, jag ska så klart sticka en hel del men jag planerar även att dona en hel del här hemma, jag ska träna Alva så klart och sen ska jag läsa minst fyra svenska klassiker. Jag har börjat på Klas Östergrens Gentlemen nu sen får vi se vad det blir efter det.
När vi ändå pratar böcker kan jag tala om att mitt bokpaket kom idag; efterlängtade Hemma hos Jamie (den ska jag ha som kvällslektyr ikväll), den något plojjiga Just Socks (den innehöll några fina men framför allt en del roliga mönster) och superfina Knitting Vintage Socks av Nancy Bush. Många sockor blir det! :)
Jag har stickat klart min cirkelsjalskofta idag, ska försöka blocka den imorgon, det känns som att den kanske blev lite liten men vi får se när den har blivit utspänd. Fortsättning följer.

8 kommentarer:

Kamilla sa...

Själv så tar jag inte sommarlov förrän till midsommar från jobbet (:

Jag ska nog också börja på en Laminara, men det är först när jag blivit klar med 5 av mina pågående (har den som en morot så att sakerna blir klara snart (: )

Anonym sa...

Gentleman ar nog min absoluta favoritbok. Jag laste ut uppfoljaren, Gangsters, igar och med det gjort blev Gentleman an starkare och battre.

Lite langsamt tempo ibland, och en del ovantade vandningar som tal att funderas pa, sa det ar inte nagon snabblasning direkt... Men val vart tiden. Jag hoppas att du kommer att tycka lika bra om boken som jag gor :)

Vida sa...

Hej Dödergök!

Har hittat till din färgstarka och inspirerande blogg... och även om jag själv sällan stickar så inspireras jag och känner att det kliar i fingrarna så jag kommer att komma tillbaka för att inspireras åtminstone.

Ha ett fantastiskt sommarlov!

Vida

Byian sa...

Grattis till sommarlovet. Vintage socks rules!
Låter som ett bra litterturmål över sommaren, klassiker... Själv satsar jag på att läsa mig genom världen, är just nu i Afghanistan.
Nu väntar jag bara på din cirkelkofta, kanska ska jag låta mig inspireras av dig.

Agneta sa...

Grattis till sommarlovet. Jag har några veckor kvar sedan är det dags här också.

maria carlander sa...

åh, vad skönt, hoppas att du får ett underbart varmt och ledigt sommarlov!

Sanna T Sköld sa...

Sommarlov låter härligt!!! Jag får det jag med snart men inte förrän 16/6.
Tack för att du gjorde uddmönstret. Kul att sticka, lätt, men otroligt stilfullt.

Dödergök sa...

Hej! Tack för alla sommarhälsningar, jag ska njuta i fulla drag av mitt sommarlov. :)