söndag 7 mars 2010

Tvåändstickning - frågor och svar i repris

Jag får ofta väldigt många kommentarer och frågor så fort jag skriver något om tvåändsstickning. Det är jätteroligt att så många är nyfikna och intresserade av tekniken och jag blir som alltid jätteglad över alla kommentarer.

För att svara på några av alla frågor jag brukar få skrev jag i höstas ihop ett inlägg med lite info och svar. Det inlägget hittar ni här.

Just nu förbereder jag mig som sagt för en ny kurs. Jag har kurser i SV:s regi i södra Dalarna men tankar har funnits om att även ha kurser på lite annat sätt än den klassiska studiecirkeln. Om de tankarna någonsin lämnar planeringsstadiet är en helt annan femma, men skulle de göra det lovar jag att ni är de första som får veta något.

Jag är väldigt noga med att försöka tona ner hela den här "traditionsbärar"-biten med tvåändsstickning, ofta är det mer betungande än kul att ha 200 år av sticktraditioner på sina axlar. Samtidigt är jag väldigt stolt över mitt dalaarv och jag inspireras ständigt av historien.
Jag rekomenderar alltid ett besök på Dalarnas museum i Falun om man är det minsta lilla intresserad av textilt hantverk.

Jag har säkert missat någon fråga och då är det bara att fråga igen så ska jag försöka svara efter bästa förmåga, någon tvåändsstickningsguru är jag ju trots allt inte. :)

6 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Nu är min Swallowtail också klar. Trixet med slutspetsen gick bra ;-)

Sjömans-Elin sa...

När jag pluggade på universitet hade vi en kurs där läraren satt i Sydney och vi studenter varhelst vi ville. Alla föreläsningar var inspelade och upplagda på nätet. Fördelen är att man kan backa, se om, se om igen och se om... Och se om... Blev det trubbel var det bara att skicka iväg ett mejl. Å andra sidan kräver det ju att folket som pluggar faktiskt försöker själva. Annars blir ju läraren totalbombad med mejl.

Som en parantes bara. Vet ju inte vad du hade tänkt dig... :)

Stickenickan sa...

Hej Dödergök!
Jag tycker också att en kurs via webben skulle vara bra :-) Då kan även en skånetös vara med ;-)

Anna-Karin sa...

Du har något att hämta på min blogg :-)

Clara sa...

Jag skulle väldigt gärna gå en kurs hos dig om det inte var så att jag skulle behöva åka ca 50mil för att göra det... så jag måste hålla med de övriga som kommenterat om att en kurs på webben vore toppen!

Anonym sa...

Kurser på nätet i all ära! Inget slår det personliga med att lära sig tillsammans med andra! Jag deltog i en helt fantastisk kurs genom www.stickkurs.se På vår kurs kom en kvinna från Danmark och en från Kalix, de reste väldigt långt. Kursen hölls i Vaxholm med lärare utbildade på HV skolan, allt på kursen var toppen! Att lära från böcker eller via nätet typ youtube har inte fungerat för mig! Fast visst är det bra med valmöjlighet