onsdag 14 april 2010

Mitt första garn

Garn, ja det blev faktiskt garn, magiskt. Det högra är mitt första försök och den vänstra mitt andra som jag inte kunde hålla mig ifrån fast klockan blev mycket. De har hängt och torkat med en tyndg under natten och det blev långt mycket bättre än jag kunde ana. Nu ska jag öva mig på att spinna tunnare av min sista vita ull och sen ska jag sticka någonting otroligt lyxigt. Tänk bara mitt allra första projekt av egenspunnet garn!
Idag har jag lite träningsvärk faktiskt, mot slutet igår kändes det som att jag fick in den rätta knycken. Hemligheten är tydligen att man måste vara väldigt lätt på hand.

Jag hittade en video på You tube om hur man tvinnar garnet på slända och det gick riktigt bra, jag lindade upp garnet och hade det som ett armband på högra handen samtidigt som jag tvinnade med hjälp av sländan i vänstra handen. KUL! När garnet blev tvåtrådigt ser det mer ut som garn.
Jag har turen att vara ledig från jobbet i ytterligare en dag så gissa vad jag ska göra idag! :)


17 kommentarer:

Janette Millbom sa...

woohoo!! Andean plying och allt! Visst är det roligt?

Marika sa...

Titta, garn! Grattis!

Paradiset Kaos sa...

Spinna kanske? :-)

Maria sa...

Vad fint det blev! vad ska det bli för lyxigt av det då?

Humlan sa...

Så vackert det är!

Therese sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
terras hantverk sa...

Otroligt fint! Snygg färg och ruffig känsla på tjockleken. Jag vill också lära mig. Tack för fina blogginlägg som inspirerar!

Dödergök sa...

Janette! Det är jätteroligt! Jag ville aldrig gå och sova igår.

Marika! Tack!

Paradiset Kaos! Japp! :)

HandMade! Tack! Kanske en axelvärmare för kalla vårkvällar.

Humlan! Tack, jag är rätt kär i mitt knöliga garn. :)

Dödergök sa...

terras hantverk! Tack! Visst är det ite härligt med naturvitt när allt kommer omkring.

Bonnakäringen sa...

Oh vad fint det blev det du gjort... Ska du färga också sen eller blir det "naturell"...? ;-)
Och så roligt det såg ut sen, blir ju jättesugen på att plocka fram själv och börja spinna igen, det var så längesen nu.

Undrar lite, den där länken till hur man tvinnar på slända, kunne man få önska sig den...? ;-)

Carola sa...

Åh, vad du är duktig. Jag tycker det är jättesvårt att spinna på slända. Det blir ju jättefint!

Eva i Halmstad sa...

Grattis
Nu måste jag nog prov med , de blir ju så fint.
Ha de gott
Eva

Unknown sa...

'Åmen det har ju gått riktigt busbra! Så lyxigt!
Fniss, ledig dag jo kan ju bara tänka mig.. Se bara upp med träningsvärken. Glöm inte lite stretch emellanåt
Ha det gott.

Jo sa...

vad är det som händer när man tvättar det efter att ha spunnit och tvinnat - är det för att det inte ska krulla ihop sig för mycket eller vad är anledningen?
är så sugen på att spinna jag med men undrar om jag har tålamodet. lyckades ju köpa på mig två fibrer från utlandet (trodde jag köpte garn) och de är superfina. men måste nog köpa nåt prov-paket så jag kan öva mig först innan man ger sig på dem.

Dödergök sa...

Bonnakäringen! Tack! Jag ska låta det vara naturvitt, färgning får det bli en annan gång.

Jag sparde aldrig länken till tvinningsvideon men sök på plying och spindel så kommer den upp.

Carola! Tack, det tar sig men det dröjer länge innan jag är något proffs.

Eva! Ja prova, det är jättekul.

Stickfantomen! Jag ska försöka ha en liten spinningspaus nu så jag inte blir allt för stel, får se om jag kan hålla mig till helgen.

Jo! Jag är ju ingen bra person att fråga eftersom jag håller på och lär mig själv men jag tror att man gör det för att stabilisera garnet liksom, dessutom hänger man en tyndg i det när det torkar för att det inte ska krulla sig. (Antar jag.) :)

Tvärslå sa...

Var rädd om dina första garner, du kommer sakna dom sedan när du spinner jämt och inte längre kan spinna ojämt !
Det är väldigt väldigt fint garn du gjort.

Maria sa...

Ja, härligt! Extra kul att sticka av det garnet.