lördag 10 april 2010

Tvåändsstickade fingervantar med guldkant

Mönster; Eget mönster inspirerat av traditionella tvåändstickade vantar. Lätt formad krage med både aviga varv, ränder och krusmönster. En tumkil markerad med ett krus av aviga maskor i ett ziczacmönster. Lätt valkade i såpvatten och avslutade med en enkel fyrfläta. Mitt första par tvåändsstickade fingervantar och jag är toknöjd.

Garn; Kampes z-tvinnade i naturvitt och handfärgat guldgult inhandlat från sannsticks webbshop. Ca 80 g garn.

Stickor; 2,5 mm















36 kommentarer:

Anonym sa...

Förstår att du är toknöjd. De ser både härliga och snygga ut. Till skillnad från dej stickar jag mest åt mej själv, så nu har jag börjat på ett par trädgrårdssockor och tänker mej ett par halvvantar också!
Iréne JB

Sanna T Sköld sa...

Läckra vantar!!!! Har endast gjort ett par fingervantar i tvåänds tidigare. Kanske dags att ge sig på flera nu.

Carola sa...

Du har all anledning att vara toknöjd. Så snygga de är. Vitt garn är rent otroligt tjusigt och den där guldfärgen piffar upp dem nåt alldeles extra!

kråkspark sa...

Fantastiskt vackra vantar!! Du måste ha fått upp en himla fart på tvåändstickandet. Jag tycker det går sååå långsamt. Var köper du Z-tvinnat garn? Förresten, måste man ha det?

Anette L sa...

Så underbart fina vantar!

annas alster sa...

Vilket fantastiskt hantverk dödergök!

maja sa...

verkligen kanon fina, toknöjd ska man vara efter ett så bra jobb :)

Ullfull/Anita sa...

Åh så fina! Du är superduktig!!

Stick-kine sa...

Klart du ska vara toknöjd!!!

Smycka sa...

Vad fina fingervantarna är! Härligt mönster! =o)

Dödergök sa...

Iréne JB! Tack så mycket. Trädgårdssockor lät inte så dumt, den idéen ska jag nog sno tror jag. :)

Sanna T Sköld! Tack! Det var mycket mindre pilligt och väldigt roligt att sticka fingervantar, det blir absolut fler.

Carola! Tack! Ja det är något visst med vitt och gult, inte praktiskt kanske med vita vantar men väldigt snyggt.

Kråkspark! Tack! jag har stickat 2-ändsstickning så länge nu så farten är rätt god. Garnet till de här vantarna har jag köpt från sannsticks.se men man behöver absolut inte sticka i z-tvinnat garn jag stickar i alla möjliga garner.

Anette L! Tack så mycket!

Annas alster! Tack! :)

maja! Tack, det är jag! :)

Ullfull/Anita! Tack!

Stick-Kine! Tack!

Smycka! Tack,mönstret är som sagt min egen tolkning av traditionella mönster.

HomeRiver sa...

Du SKA vara nöjd. Underbara!!

Linda sa...

Fantastiskt vackert! De fina mönstren tillsammans med färgerna gör att mina tankar går till medeltida kyrkmålningar.

Viffla sa...

Supersnygga. När jag blir stor tänker jag också lära mig tvåandsstickning... :)

Marias stickning och läsning sa...

Helt enkelt underbara!

Eva S sa...

Så fina! Tänk när jag kommer så långt........

Marias garnhändelser sa...

Toksnygga!

handarbetaren sa...

Bra jobbat!!!
De är fantastiska

Susilull sa...

Ja, toknöjd skall du verkligen vara!! Kanonfina, och ett verkligt hantverk!

Manduzana stickar sa...

Riktigt fina vantar! Jag är så imponerad av att du kan tvåändsstickning. Jag skulle mer än gärna lära mig det.
Till och med min sambo tycker att vantarna var riktigt snygga! :)

Vickan-Pickan sa...

Åh vilka otroligt vackra vantar. Fantastiska!

Susanne sa...

Fantastiskt stiliga!!

Ett nystan.. sa...

Guuud så fina... Vilket jobb!! Du är så bäst!

Anonym sa...

Som till en prinsessa! (Passar ju bra om de är till dig själv den här gången ;) Inget för hundpromenaden kanske... men ibland vill man vara fin också.
/Åsa M

Anonym sa...

Så otroligt galet snygga! Du är så fantastiskt duktig! Följer din blogg sen en tid tillbaka och har sett alla fina alster du skapar. Inspirerande! :)

Mvh
Marie H

Allison sa...

Fantastika!

Akhila's Handblog sa...

Hur fina som helst. Jag blir alltid inspirerad av dina fina alster och hur mycket du hinner med. Kanon!

by Caloweena sa...

oändligt snygga!!! är djupt imponerad!

Anonym sa...

oj oj....dom allra finaste fingervantarna!! all respekt till dig..från Marie

emilia sa...

gud va fiiiina !!! vill kunna sticka så men är bättre på virkning kan bara typ sticka fram o tillbaka (...)

o besök gärna min blogg

Anonym sa...

Klart du ska vara toknöjd.Underbart vackra!
Kram./Ella.

Dödergök sa...

Tack så väldigt mycket för alla fina kommentarer, jag läser alla och blir väldigt glad ska ni veta.
Stor kram till er allihop!

Maria i Falkenberg sa...

Det finns ju inte ord för hur snygga de är!

Unknown sa...

Oh la la la! Minsann ska du veta att jag ser fram emot att du publicerar detta läckra mönster i din egen collections-bok så småningom.
Ha det gott.

Anne sa...

Så vakre!
Jeg drømmer om å skape slike skjønne vanter, må bare lære meg teknikken først.

Carin Appelqvist sa...

Oh, så mkt roligt o vackert du har gjort. Kul att den av mej så älskade 2-ändsstickningen används på nya friska sätt. Jag har ju försökt sprida den tekniken via min DVD.
Min hemsida www.stickning.appelqvist.se
Hj hälsningar carin aqt