lördag 28 juli 2007

Hemlisfrågorna #2

Eftersom den förra hemlisomgången var så rolig kör jag på en gång till. Här kommer mina nya svar på hemlisfrågorna:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om? (Ull, akryl, bomull osv.) Är det något material du absolut inte tycker om?
Jag tycker om alla naturmaterial, ull, alpacka, silke, lin, mohair (lite syntet brukar det ju vara i mohair men det gör inget), bomull mm.
Jag tycker inte om glittriga metallicglänsande garner, jag tycker inte om pälsgarner och andra effektgarner heller. 100% akryl är inte min grej heller men ett sockgarn får gärna innehålla lite plast så att det håller. :)


2. Vilka är dina favoritfärger?
Jag tycker om färg! Både naturfärger åt den mer grå, bruna, olivgröna skalan men jag tycker också om knalliga rosa och ärtgröna färger. Jag borde sticka mer i svart eftersom jag klär mig mycket i svart. Gult är en ny favvo färg men naturvitt är aldrig fel det heller.


3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Nja jag tycker inte om babyblått och puderrosa, jag gillar inte laxtoner heller, mossgrönt och petrol och senapsgult är inte någonting för mig heller. Pasteller går bort över huvud taget.


4. Vilken sorts stickor tycker du bäst om/använder du helst? (Trä, metall, plast? Rundstickor, raka, strumpstickor?)
Jag gillar alla stickor. Jag har börjat sticka en hel del på rundsticka både tröjor och sjalar och det är praktiskt. Jag skulle gärna ha några tjockare stickor i knallig plast, det skulle pigga upp min sticksamling. Annars älskar jag just nu mina korta trästickor i vaxad bok, helt underbara!


5. Hur länge har du stickat? Anser du dig vara nybörjare, avancerad eller mittemellan?
Jag har stickat sen jag började skolan ungefär och nu är jag 28 år, så i 20 år alltså men det är väl de senaste 5 åren som stickningen tagit större och större plats. Jag gillar utmaningar och jag är nog mer avancerad än nybörjare men det finns mycket kvar att lära sig!


6. Dricker du kaffe? Te?
Nej jag dricker inte kaffe. Ja jag dricker te, men inte svart te. Däremot dricker jag gärna örtte, rött te, grönt te och fruktte.


7. Är du allergisk mot något?
Myggbett och gräspollen. (Fast det påverkar förhoppningsvis inte det här hemlisbytet så mycket... :)


8. Vilken slags musik tycker du om?
Jag tycker om folkmusik, pop, 77-punk, skrammlig rock, sjömansvisor och Frank Sinatra.
Eviga favoriter; the Cure, the Smiths, Broder Daniel och Evert Taube.
Nya favoriter; the Enemy, Regina Spector och Miss Li


9. Favoritgodis?
Choklad men inte så ofta längre men utan tvekan mörk choklad.


10. Håller du på med någon annan "skapande hobby", förutom stickning? (Spinna, scrapbooking, virkning osv.)
Jag väver, syr, virkar(håller på att lära mig), nålbinder, tovar, broderar, bakar, målar, gör diverse trädgårdspynt och om jag bara hade material skulle jag gärna dreja lite också för det är så kul!


11. Vad tycker du är roligast att sticka? Mössor? Sjalar? Tröjor? osv...
Jag tycker nog att allt är lika roligt med en viss förkärlek för vantar ( är lite smått besatt av dem). I år har jag snöat in på boleros också och sjalar är superkul, strumpor är roligt också....Ja där ser ni. Spetsmönster och flerfärgsstickning är alltid roligt.


12. Prenumererar du på någon sticktidning?
Nej och jag köper inga lösnummer heller för det finns helt enkelt inte i någon affär i min lilla stad. Annars skulle det vara klart intressant.


13. Har du något drömprojekt på önskelistan?
Jag vill göra en formstickad svart kofta i mjukmohair, en höstbasker i något chunky och mjukt, kanske alpacka kanske bomull lockar också, En riktigt maffig spetssjal är aldrig fel heller.


14. Använder du pulsvärmare/handledsvärmare? I så fall, vad är ditt handledsmått?
Ja under vinterhalvåret använder jag pulsvärmare och eller halvvantar varje dag. Mitt handledsmått är 17cm.


15. Tycker du om att sticka pulsvärmare?
Ja! Jag är ju som sagt smått besatt av vantar, halvvantar, muddar och pulsvärmare.


16. Stickar du sockor?
Ja! Det är superkul! Jag har nyss upptäckt att jag inte hatar alla självrandande sockgaraner men jag är fortfarande väldigt kräsen vad det gäller såna, men enfärgat går alltid hem!


17. Vad har du för fotstorlek? (T.ex. längd, omkrets på tjockaste stället.)
23 cm långa (korta!) och 25 cm över foten och 27 cm över ankeln. Jag har storlek 38 men korta och breda fötter.


18. När fyller du år?
6 Juli


19. Stickar du med pärlor?
Det händer, svarta lite större glaspärlor står på önskelistan...hum...hum...harkel...blink blink... :)


20. Vilken slags böcker (ej stickning) läser du helst? (Deckare? Fakta? Romaner?)
Förr i tiden när jag fortfarande var ung läste jag alltid men nu blir det inte lika mycket.
Mest faktaböcker, trädgård och matlagning och kulturhistoria.
Men jag plöjer gärna en deckare eller två. Harry Potter, Håkan Nesser, Hannu Sarenström, Per Hagman och Lena Israelsson regerar hemma hos mig.

Inga kommentarer: