måndag 2 juli 2007

Någonting att klappa på

Min dag i Uppsala sammanfattad i en bild, Linnéträdgården, te från rättvisebutiken och garn från Yll och Tyll! Själv köpte jag två nystan Fabel, jag hade tänkt mig enfärgat men det var tji att få tag på något sådant så jag ger det självrandade en sista chans, vem vet kanske gillar jag det om jag gör det på rätt sätt. Jag har tänkt mig att försöka mig på toe-up sockor så att jag kan utnyttja garnet maximalt sen bara 2x2 ribb så långt det räcker.
Jag hade tänkt fota järnet inne på Yll och Tyll men jag hamnade i total eufori bland alla underbara garner så av den planen blev det inget. Däremot har jag klappat ordentligt på alla garner som jag annars bara sett på deras hemsida så nu vet jag exakt vad jag vill beställa när jag får klirr i kassan. Ovan ser ni min födelsedagspresent från Å (jag fyller år på fredag men jag fick min present idag). Underbart fantastiskt mjukt och lyxigt silke. Pure silk å suck! Jag fick ett par till utav mina favorit stickor i vaxad bok också. Tack så mycket älskade Å och tack för att jag fick följa med på utflykt!
Jag köpte en present till min min hemlisvän också så nu är allt klart till mitt sista paket, det känns faktiskt lite sorgligt, jag har verkligen gillat den här hemlisprylen.
Ja här kommer den utlovade bilden på garnet jag fick av Å när hon kom hem från Norge. Jag ser fram emot att sticka någonting höstigt av det så småningom. Nu ska jag njuta av lite mohairtröjsstickning i soffan. Imorgon kommer lite blomsterinspiration och kanske lite tvåändsstickningssnack, vi får se.

5 kommentarer:

Agata sa...

Grattis till både lyckat garnköp och framtida födelsedag!

Anonym sa...

Jättefina grejer.

Tänkte fråga dej om du vet om det finns beskrivning på tvåändsstickning på nätet, gärna med bild.
Ja jag är urkass på stickning, men en väninna och jag diskuterade just hur man gjorde och hon skulle visa, jag hävdade att hon gör fel - fast jag inte kan ;)
Det ser inte rätt ut det hon gör, de damer jag sett sticka tvåänds. gjorde inte så det såg ut så..

Dödergök sa...

Tack Agata!

Dandelion: Hum jag ska tänka efter lite... http://www.krokmaskan.se finns ju alltid men annars så skulle jag rekomendera boken "Tvåändsstickat vackert slitstarkt varmt" av Ulla Dandanell. Där beskrivs tekniken väldigt bra tycker jag.

Nu blev jag ju väldigt nyfiken och undrar hur hon gör. Det finns de som har missuppfattat tvåändsstickning och tror att bara man har två trådar så är det automatiskt tvåändsstickning, men det är ju lite mer än så, tex så håller man stickningen på ett helt annat sätt än vid traditionell stickning. Jag kan visa i bloggen någon gång.

Anonym sa...

Ang tvåändsstickning - vet inte riktigt hur hon gjorde, men nåt jag är säker på - som ni som kan det vet - är att det ska se ut på ett speciellt sätt på baksidan,hennes stämde inte in på det.
Visa gärna :)

Elena sa...

Grattis på din födelsedag, i efterskott! Silkesgarnet ser underbart ut!