tisdag 2 december 2008

Drakfjälls-sjalen

Är man sjuk ska det banne mig synas också...
Hej, jag kan inte andas genom näsan så därför har jag munnen så där charmigt öppen...

Den där mannen är verkligen en mästerfotograf...




Mönster; Mitt eget och som vanligt har jag inte skrivit ner minsta ledtråd och det var synd för det här blev riktigt bra. Maskantalet gick jämnt och fint ihop när jag började med mönstret och allt. Jag började med sju maskor iaf och jag stickade från nacken och ner. Jag har ökat i mitten och längs med kanterna. När jag skulle börja med fjällmönstret (för visst känns det här mer som fjäll än som löv?!) ökade jag jämnt fördelat över hela sjalen genom att göra omslag för att få en lite "bredare form" och inte bara en rak trekant. Någon som förstår hur jag menar? Lite som på Laminaria, fast den är mer så hela tiden. Jag gillar den formen på sjalar, de ligger bättre över axlarna. Sen stickade jag mitt drakfjällsmönster i tre omgångar och sen maskade jag av. Sjalen blev både bättre och större än vad jag trodde först. Synd nog syns det inte så väl på bilderna med fjällen blev så fina, lite reliefaktiga med en kombination av räta och aviga partier.

Garn; 100 g Teetee Elegant, kamull och tussahsilke. Snälla nån vilket garn, det är ju löjligt! Jag tackar min garn och te bytesvän Tina, hon köpte den första härvan till bytet och den andra hjälpte hon mig med att handla när det var slut på Garnhärvan.

Jag har stickat med dubbelt garn och nästan allt gick åt. Färgen är perfekt mörkt plommonlila (utomhusbilderna återger färgen rätt) och känslan är bara ljuvlig både när man stickar och mot huden.

Stickor; 4mm Addi lace, det var nästan första gången jag stickar spets med lite grövre stickor och det går ju så snabbt om man jämför och fint blev det. Lyxstickning!




20 kommentarer:

Tina sa...

Hej
Krya på dej.
Roligt att se sjalen färdig. Nu får kanske jag oxå prova och sticka i detta garnet.
Ta nu väl hand om dej och bli frisk

Kram Tina

maria carlander sa...

jättejättefin! Den skulle jag också vilja sticka. Du skulle kunna göra en liten bok med dödergöks egna mönster!

Linda sa...

Riktigt, riktigt fin sjal! Krya på dig...

PetraO sa...

Väldigt fin sjal!

Anonym sa...

Superfin! Och jättefin färg!

Hanna sa...

Smart med ökningarna i sjalen för att ge den en bättre form. Det måste jag prova på nästa sjal.
Trevlig blogg!

Susilull sa...

Snygg sjal!!
Visst är Tee-tee skönt att sticka med. Kan tänka mej att det gick fort med större stickor och dubbelt garn!

Heldri sa...

Grymt snygg!
Skulle du få för dig att, som Fröken C föreslår, ge ut en bok med dina mönster skulle jag definitivt vilja köpa ett signerat ex. :)

Emma sa...

Ursnygg sjal! Krya på dig!

Clara sa...

Skitsnygg! Synd att du glömt skriva ner mönstret, jag vill ju också sticka en sån sjal... Krya på dig!

Linda sa...

Jag ær helt såld på lila garn om dagen.. Gissa om jag blir sugen på ditt och din sjal? Suck vad fin!!

Och krya på dig!

Samtal från min trädgård sa...

Väldigt fin sjal, men krya på dig nu så du blir frisk annars får alla vi bloggläsare snart komma på något radikalt för din hälsa! Tack för tipset om pusslet nedan, får nog skaffa ett till om det ska räcka.

Emmas dagar sa...

Väldigt fin sjal må jag säga!
Jag undrar vart du tillslut fick tag i din andra härva Elegant? Jag skulle också behöva en andra härva till en sjal...

Zandra sa...

Fantastiskt snygg! Ta åt dig av alla superlativ som du fått, det är svårt att komma på fler...

Humlan sa...

Vilken fin sjal! Snyggt att öka när mönstret kommer och färgen är underbar!

Dödergök sa...

Tack för era kommentarer!
Jag blir alldeles varm och glad.
Jag ska försöka rekonstruera mönstret så småning om, så vem vet. Det kanske dyker upp någon gång.

Emmas dagar sa...

Jag frågar igen ;-)
Vart fick du tillslut tag i garnet? Jag söker och söker och söker efter en andra härva Elegant.
:-)

Dödergök sa...

Emmas dagar! Hej! Min byteskompis Tina köpte den andra härvan åt mig i en affär nära henne antar jag. Så tyvärr, jag har ingen aning om var man kan få tag på garnet. :(

Emmas dagar sa...

Ah, tack för svar! Jag får jaga vidare :-)
Trevlig helg!

Emma sa...

nystvindan.se har några färger av teetee elegant, om det är till någon hjälp...!