tisdag 30 december 2008

Två baskrar till (och lite om hur ett Dödergökmönster blir till)

Nu när julen är över och alla paket (nästan iaf) är utdelade är det dags att dela med mig av basker nr 1 och basker nr 2.
Den grå baskern är min första fluffiga basker, prototypen om man så vill.
Jag hade haft garnet hemma ända sen i somras och jag var sugen på att göra en mössa, en snabbstickad, pösig basker i någon form av spetsstickning.
Jag började med att sticka prov på stickfastheten sen körde jag bara igång. Det är ungefär så det går till när jag hittar på ett nytt mönster, jag ritar sällan någonting i förväg, jag har en idé och sen improviserar jag allt eftersom, jag repar upp och räknar om tills jag blir nöjd. Den här baskern fick vännen L i julklapp.

Mönster; Embryot till den fluffiga baskern.

Garn; M & K Ekoull, ljusgrå nästan 100g.

Stickor; Uppläggning på stickor 4 mm, resår på rundsticka 4,5 mm mönster på rundsticka 5 mm.



Basker nr 2 blev röd. Jag gillade den grå och jag funderade lite på om jag kunde förbättra mönstret en smula. Den här gången stickade jag efter den grå och skrev ner allt eftersom jag stickade. Jag förlängde resåren något, pösade till den lite mer och förfinade minskningarna. Det sista steget innan jag kan säga att jag verkligen har ett mönster är att sticka en till exakt likadan efter den beskrivning som jag kladdat ner, alltså är den vita fluffiga baskern egentligen basker nr 3.
Den här röda urtjusiga fick vännen Å i julklapp men jag skulle inte ha haft någonting emot att ha en egen röd variant för garnet är helt makalöst vackert.

Mönster; Den fluffiga baskern, den något omarbetade, senare officiella versionen.

Garn; Debbie Bliss Rialto Aran 100g i en fantastiskt vallmoröd färg. (Mitten bilden visar färgen bäst.)

Stickor; Samma som till den grå baskern och den vita.




11 kommentarer:

Katarina sa...

Så fina de blev. Och ett stort tack för att du delar med dig av mönstret. Ligger nu i min att-göra-hög.

Önskar dig ett gott nytt år.

Anonym sa...

Jättefin basker.Har stickat den nu
men jag förlängde den, stickade
tio centimeter när det skulle va sju.Då blev den perfekt.Måste nog sticka den i en annan färg,rött
var ju snyggt.
Lilian

Samtal från min trädgård sa...

Du är fantastisk som orkar dela med dig av mönster, som du gör själv. Fina saker som vanligt.

maria carlander sa...

superfina allihopa! och lyx att få ta del av det färdiga mönstret. Det är så kul att improvisera fram, oftast blir det ju också dem som man gillar bäst! jag beundrar din uthållighet som orkar göra om samma sak så många gånger att det resulterar i ett mönster...

gott nytt år!

Anette L sa...

Wow, jag gillar verkligen alla dina fluffiga baskrar! :o) Ska kolla i garnkorgen om jag har något som passar... tack för att du delar med dig och gott nytt stickår!

Sunna sa...

Jag har slitit mitt hår,våndats med maskor och hål, men idag har jag stolt promenerat med min alldeles egna dödergöksbasker och den blev väl inte lika fin som din men ljuvligt skön. Tack för mönstret

Dödergök sa...

Katarina! Tack så mycket och varsågod. Kul att du gillar mina baskrar.

Lilian! Kul att du stickat min basker och kul att du gjort om lite och gjort den till din egen.

Samtal från min trädgård! Tack så mycket, jag försöker vara så fantastisk som jag bara kan ;)

fröken C! Tack, jag tycker att det är roligt att testa olika lösningar och garner till sama mönster tills det blir riktigt riktigt bra. Dessutom var de jätteroliga att sticka.

Anette L! Vad roligt att du gillar mina baskrar, det är bara kul att dela med sig.

Sunna! vad kul att det gick att sticka efter mitt mönster och du vet alla fluffiga baskrar blir lite olika. :)

Anonym sa...

Jo, jo men. Den är myckeet fin och har redan använts flitigt kan jag säga.

Jag tyckte också att alla var ovanligt trevliga när jag sedan gick och julhandlade. De fick nog lite extra julkänsla av min röda mössa.

Anonym sa...

Du är så duktig,och vilken tur vi andra har som får ta del av dina mönster.

Tack för detta år och ett gott nytt år på dej !

stora lilla j sa...

Den röda är helt underbar! Oj, blir alldeles glad bara av att titta på dem!!! :)

PMS sa...

Jättefin basker! Men...är jag blind? Var hittar jag mönstret?