fredag 19 december 2008

Senapsgul mössa med rosett







Mönster; Eget, ej nerskrivet. Jag började med att sticka kanten fram och tillbaka på raka stickor sen sydde jag ihop den rätstickade kanten och så plockade jag upp maskor ut efter ena sidan och så stickade jag vidare på rundsticka. Jag ökade lite för att få till pöset och sen stickade jag rakt på en bit, efter det minskade jag jämnt fördelat över varven. Sist stickade jag rosetten och så sydde jag fast den över skarven.
Den blev fiiiin! Den känns retro och poppig och ganska uppkäftig, precis som jag.
Garn; Rialto Aran från Debbie Bliss 2 x 50g. Underbart garn, lättstickat och mjukt och varmt. Galet vacker färg också.
Stickor; Raka stickor 4 mm och kort rundsticka 5 mm.




10 kommentarer:

Frida sa...

Hoppas mönstret kommer så smånongom! Jag blev JÄTTEsugen på att sticka en..... du gör så mycket fina grejer, men denna tycker jag var så enkel, men ändå... Ja jag vet inte jag vill göra en likadan NU :)

Anonym sa...

Åh, vilken fin mössa! Vad duktig du är.

Och vad fint du passar i den. Speciellt färgen, klär dig. Och mössan. Och rosetten :-)

Heldri sa...

Rosetten var verkligen pricken över i:t! Tjusigt!

Anonym sa...

åh, jättefin! jag älskar den! både modellen och färgen. du är jätteduktig.

Susilull sa...

Jättetuff, passar dej perfekt!
Läcker gul färg, fast jag egentligen inte är så mycket för gult när det gäller stickat..

Skönt att du mår bättre nu, förstår att er lgh-renovering drar igång snart, och då behövs alla krafter kan jag tänka mej!

Dödergök sa...

Hej vad kul att ni gillar min mössa. Jag är helt kär i den, det här garnet är mitt nya favoritgarn dessutom. Det kan tänkas bli så att jag stickar en till så småningom om då försöker jag nog skriva ner mönstret.

Clara sa...

Åh du fantastiska gök! Mössan är så fin så det är inte klokt.

Annas garndrömmar sa...

En sån jättefin mössa! Passar dig perfekt! Blir riktigt sugen på att få till nåt liknande själv nu... (har ju bara sticka 5 mössor än i höst, harkel).

Anonym sa...

väldans fin mössa, gillar verkligen rosetten!

Anonym sa...

En ljuvligt vacker mössa! Jag älskar modellen och just nu är jag inne i en gul period och vill bara ägna mig åt att sticka i gult, köpa gula kläder, väskor, skor. Ja gult är just nu så himla läckert tycker jag. Du är jättehärlig och mycket skicklig!