måndag 14 september 2009

Ledig måndag

Jag njuter av en ledig måndag, plockar en svulstig bukett från svärmors trädgård, dricker te med vännen L, stickar på en hemlig present i solskenet och pussar på hundarna. Imorgon jobbar jag igen så det är lika bra att njuta medans man kan.
Vet ni vad det här är? Jo det är de allra sista trådarna som jag fäst på min mormorsrutefilt.
Jag har virkat klart! Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Hur brukar ni göra med stora virkade fluffiga saker, brukar ni blötlägga och blocka eller?


Jag funderar på att bara låta dem vara, någongång kommer den säkert att behöva tvättas kanske ska jag vänta med det tills dess.

10 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Härliga färger i filten! Jag skulle vänta med tvätt.

Monica Hansen sa...

Ja, låt den vara bara:)

annas alster sa...

JAg skulle fukta den och stärcka lite. Det går bra med virkat också...

fale artut sa...

Oh, så fina färger, helt ljuvlig.

Unknown sa...

Jeg ville lade den være og vaske den , når den engang er blevet beskidt.
Hvilke smukke farver :-)

Anonym sa...

Så underbart det låter med ledig måndag och allt! Underbar filt! Kram Mia Wingerstad

Maria M sa...

Jag blockar aldrig något gjort i så fluffiga garner som mohair, tycker bara det blir platt och tråkigt efteråt så det är bättre att göra det när man ändå måste tvätta den.
Superfin filt!

Leo sa...

Hej! Jag har nyligen påbörjat en egen mormorsrutefilt, och nu undrar jag om du har virkat eller sytt ihop de olika rutorna, vilket blir egentligen bäst? Ang. eventuell blockning så skulle jag nog låta den vara så länge som den är någorlunda "slät" mot en plan yta..

Lina sa...

Mysigt, det är verkligen fint med sådana mormorsfiltar! Gillar dina färgval också.
Ha de fint!
/Lina

Dödergök sa...

Hej och tack för alla råd. Jag struntade i att blocka den, det får bli sen när den ändå ska tvättas någon gång.

Leo! Jag virkade ihop mina rutor, det blev snyggast så, jag testade först att sy men jag fick ingen kläm på det.