torsdag 17 september 2009

Mormorsrutepläd i alpaca och mohair

Mönster; En enda stor gigantisk mormorsruta egentligen. Jag har virkat den i mindre rutor som jag sen virkade ihop till en enda stor. Det blev snyggare att virka ihop rutorna istället för att sy. Jag avslutade med att virka en kant runt alla rutorna för att hålla ihop intrycket lite.

Det här är mitt första större virkningsprojekt och det var roligt! Jag måste nog omvärdera mina fördomar om virkning, allt behöver inte vara krusidulliga dukar och tråkiga grytlappar.

Garn; 6 olika nyanser av drops alpaca och två olika rosa nyanser av mohair (fontys kid opale tror jag att det är). Det här startade som ett restgarnsprojekt men som vanligt slutade det med att jag köpte till några nya nystan. Dessutom känns filten lite speciell eftersom den både innehåller skänkta rester från vännen Ulrika och ett nystan från två olika hemlisbyten. Jag har inte vägt pläden så jag vet inte hur mycket garn som gick åt i slutändan.

Virknål; En bambunål 3,5 mm från drops tror jag.


Ni får ursäkta alla bilderna, jag är lite kär i min pläd och jag kunde inte välja bort någon.


































































38 kommentarer:

Annas garndrömmar sa...

Den är ju superfin, och bara i favvofärger! Kul att du uppvärderat virkningen också ;)

Louise sa...

Super fin! Du har virkelig valgt nogle smukke farver...og den står godt til dit tapet i soveværelset (som kan anes i baggrunden :0))

Skaparstigen sa...

Vilket projekt du rott i land! Färgerna otroligt fina, men häftigast är nästan blandningen med två olika garntyper.

Ikväll ska jag har junta här, så jag ska precis börja förbereda maten: dina kikärtsbiffar. Håll tummarna.

Marika sa...

Vi ursäktar verkligen bilderna, man vill ju se hur många som helst!
Superfin, jag blir sugen på att virka själv.

Klockars Tina sa...

Den blev otroligt fin, som en karamell! Visst är det kul med virkning, man kan ju virka trendiga dukar och coola grytlappar istället!! ;0)

Elin sa...

Jättefin! Måste vara hur mjuk och gosig som helst.. Nu vill jag också virka en filt (när jag nu skulle hinna med det). Du är alltid så bra inspiration!

Anna-Karin sa...

Wow!! Underbar! Hur stor är den? Ser väldigt härlig ut!

Klockarbarn sa...

Den blev ju underbar och härligt skir. Jag har precis börjat på en jag också men jag har startat med för grova garner som jag inte kommer överens med. Den blir för stel helt enkelt.

Efwa - Medea sa...

Den ser supermysig ut. Tänk att få vira in sig i en sån en kylig höstkväll. Mer än ljuvligt!

Emma sa...

Förstår att du är kär, den är helt underbar!

Ninni sa...

Vad fin den blev. Härliga färger! Virka är skoj :) Det finns många olika varianter på pläder du kan virka. Hexagoner är också rätt roliga :) Jag har börjat på en men det var ett tag sen. Kanske man skulle ta tag i det igen. Här kan du kolla om du vill: http://ninnii.blogspot.com/2009/02/fatt-nog-av-hexagoner.html

Tack för en härlig blogg och att du delar med dig av allt fint du gör! Förstår inte hur du hinner med allt :)

~●Helena Pettersson●~ sa...

Vilket jobb! Jättefin!
Jag gillar att virka och jag gillar mormorsrutor, men så där stora projekt har jag svårt att ta mig före med.
Som sagt, jättefin! :)

MalinJohanna sa...

Vad fin den är med sina stora rutor och godisfärger! Tycker speciellt mycket om de extra varven runt hela, som håller ihop helhetsintrycket. Bra idé!

Tog mig friheten att länka hit från min blogg, hoppas du inte misstycker!

ÄNGLASTINA sa...

Otroligt vacker med härliga färger.Vilket jobb.

Ulrika sa...

Den är fantastiskt vacker! Heja dig!!

Blipp sa...

Underbar! Glöm inte att vila armen lite mellan projekten, var hos ortopeden idag och trodde det skulle bli operation men det var stickarmbåge, precis som tennisarmbåge, inte farligt men återkommande när det väl börjat, så streching och variation hälsar syster B.

PetraO sa...

Jag förstår att du är kär - den är underbart fin!

Unknown sa...

Den ser helt underbart mjuk ut...och såå finn!!!

Anonym sa...

Den är jättefin, så roligt att du vågat leka med en del rutor. Lina

Å sa...

Jag kan bara hålla med föregående talare, den är verkligen jättehärlig!

Linnéa sa...

Jag förstår din förälskelse - den är helt fantastisk!!!

Kram

maria carlander sa...

verkligen, verkligen jättefin! urmysiga färger, och det blev riktigt riktigt schysst att blanda kompakta och skira garner. it's a keeper!

Maria i Falkenberg sa...

Yum! Så fin den blev!

Eva S sa...

Jag förstår att du är kär i den. Hur härlig som helst!!!

fale artut sa...

Precis lagom med bilder på en FÖRTJUSANDE LJUVLIG skapelse!

Anonym sa...

Wow va fiiiin!

Anonym sa...

Som en enda stor karamell.
Gladpläd!Tack för inspirationen.
Ha det gott./Ella.

Camilla sa...

Inte bara ett hantverk, vackert som konstverk. Nu blev jag sugen på att göra något liknande...

Mia sa...

Den är superfin! Jag förstår att du förälskat dej i den. Jag blir sugen på att virka, när jag ser din pläd.

Alla kan sy sa...

Vilken otroligt fin mormorsrutefilt! Jag har precis köpt mina första nystan till vad som ska bli min mormorsfilt i höstiga lila, beige och bruna toner. Jag hoppas min blir klar innan hösten är slut :)

Clara sa...

Jag blir verkligen glad av din pläd! Fort gick det för dig också, jag tycker jag har hållt på med min i en evighet snart.

Toril sa...

Behöver inte ursäktas tycker jag:) den är superfin och jag förstår att du är stolt! Må gott:)

Stickfantomen sa...

Den förälskelsen är mycket lätt att förstå :D! Fin komposition.

Luuucy sa...

Helt fantastiskt vacker blev pläden! Underbara färger och ser verkligen mjuk och härlig ut! Så smart att virka ihop allt och kant runt. :)

Dödergök sa...

Tack så väldigt mycket för ALLA kommentarer! Jag är helt överväldigad, ni är så fina allihopa. Stor kram till er!

Anonym sa...

Vilken fin och färgglad pläd! Den måste vara hur mjuk och skön som helst med alpaca och mohair.

Karin sa...

Jag är också kär i din pläd!

Unknown sa...

Inte undra på att Du är kär i din mormorsrutepläd...den är LJUVLIG!

Hälsningar från Eva