fredag 27 november 2009

Harika (Eller snarare Eureka!)

Plötsligt händer det! Sent igår kväll trillade poletten ner och jag förstod hur man gör den vridna kanten till Harika socks. Det som förut varit helt omöjligt. Är det inte konstigt så säg?
Det här är nog den vackraste sockan någonsin, jag är helt betagen av mönstret. Nu ska jag unna mig en timmes lyxig stickning med Chet Baker i öronen innan fredagsbestyren pockar på. Ikväll ska symaskinen fram vare sig den vill eller inte.
Jag önskar er alla en fridsam fredag så här på gränsen till advent.

11 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Ser härligt ut!
Många ha det bra och goda tankar från Koftan

fale artut sa...

Så härliga, och jag är inte så förtjust i orange, men dessa var livsbejakande! Ha en skön helg!

Humlan sa...

Vilka undebara färger! Precis den vitamininjektion man (jag) behöver just nu! Mönstret ser också snyggt ut, så även kanten. Visst är det lustigt att man plötsligt får till det där som inte bara gick tidigare, men det lär väl en att man aldrig ska ge upp.
Ha en skön helg du med!

MADE BY K sa...

Superläckra sockar, snyggt färgval....det blir spännande att se dem färdiga :)

maria carlander sa...

I knoooow! jag klurade en bra stund på hur den där kanten egentligen var funtad, innan jag endera kom på sanningen eller en egen variant. Men fint blir det! älskar dina färger och vågvantarna och önskar mig färgstarka garner i present av mig själv. :)

Efwa - Medea sa...

Vilka ljuvliga färger och spännande kant. Idag har jag sett fantastiska broderier bl.a. från Flodadräkten. Jag är såå sugen på att brodera och nu ska jag leta fram dina inlägg om broderi.
Ha en skön helg!

Anonym sa...

Vilken härlig färg, idag hade jag tänkt handla orange garn men han inte med. Älskar orange.

Mönstret verkar vara fint. Vad duktig du är som klarar av att läsa engelska mönster!

stickigt humör sa...

Ditt färgval känns lika fullt med energi som de första tulpanerna i januari. Wow!

teresa sa...

Härlig känsla när man utvecklas. Ser fint ut.

Dödergök sa...

Tant Kofta! Tack så mycket för de tankarna de behövs just nu.

fale artut! Jag trodde inte heller att jag gillade orange men jag älskar den här apelsintonen.

Humlan! Ja det är bra underligt hur hjärnan fungerar, ibland är det som att det funkar bara för att det var exakt rätt tillfälle att lära sig någonting nytt. :)


Made by K! Tack så mycket, färgerna blev liksom så självklara när nystana väl hamnade bredvid varandra.

fröken C! Håller du också på med Harika? I såna fall vill jag ser bilder, nU! :) Mönstret är så vansinnigt vackert. Tack för dina fina ord.

Medea! Ja visst behöver vi mer färg och flodabroderierna är verkligen som en färgfrossa utan motstycke. Jag ser fram emot att se vad du ska brodera.

muchalita! Orange har blivit min färg den senaste tiden förut tyckte jag att det var jättefult men det var för att det var fel orange tror jag och på fel sätt. Jag älskar orange ihop med lila och rosa och rött.

Stickigt humör! Tack så mycket! Nu är de ännu mer färgsprakande, måste fota igen snart.

Teresa! Ja jag älskar det att jag fortfarande har så mycket kvar att lära mig för det är en så häftigt känsla när någonting nytt helt plötsligt funkar.

maria carlander sa...

haha, nej, jag håller inte på med det mönstret tyvärr, men jag tittade på det för ett tag sen, och då klurade jag på kanten. Det var därifrån jag tog idén till att ha snurrad kant på den lilla bebismössade jag stickade ihop och la upp mönster till på bloggen för, ja, attans, det börjar vara ett tag sedan nu... Men jag ser jättemycket fram emot att få se dina konstverk sedan!