tisdag 10 november 2009

Tvåändsstickning på en tisdag

Det här ska jag ägna mig åt ikväll. (Det blir suddiga eftermiddagsbilder i veckorna ett tag fram över.) Kursträff tre av fem. Mycket krus blir det och idag lite flerfärgsstickning.
Rosa vante nr 2 är påbörjad, det blev rosor också, inte bara törnen och blad.


Kyrkvantar till mig själv med massor av pynt.


Krusiga sockor till systerdottern med mycket julkänsla. Jag börjar faktiskt få lite julstämning.
Lyssnade på julsånger med Frank Sinatra på lunchen men nu är det Morrissey som gäller och fiskgratäng.


22 kommentarer:

curiosa´s stickerier sa...

Snygga julvanter!

Naturlikt sa...

Vilka fina! Speciellt gillar jag de påbörjade "kyrkvantarna". Nu måste jag snart ge mig på detta igen..!

Unknown sa...

Tvåändsstickning OCH Morrissey? Det låter helt perfekt i min värld!

Anonym sa...

Hej!
Håller med föregående inlägg. Tvåändsstickning och Morrisey! Ha det gott!
Iréne JB

Malin sa...

Dina vantar blir så jättefina! Vill också lära mej tvåändstickning men det ser svårt ut.

Fru P sa...

Så härligt att du förvaltar detta kulturarv! Heder åt göken! (Väldigt fina kyrkvantar!)

Eva S sa...

Jag läser ofta dina inlägg men är dålig på att kommentera. Tvåändsstickning står på min önskelista, provade för sisådär 20 år sedan, men någon gång kanske jag kan lära mig det.
Ha det gott!
Eva i Lund

Maritas Maskor sa...

Åh, vilka snygga vantar!
Speciellt de rosa är mina favoriter!!
Det blir något under julveckan, att testa på tvåändsstickning:)

Anonym sa...

Karamellfärger som man blir glad av.Du vet hur du glädjer dig själv och oss andra med att använda glada garner.Fantastiskt fina rosenvantar.Ha det gott./Ella.

AnSa sa...

Frank Sinatra är...var...en hejdundrans karl att sjunga! Tjusiga vantar. Spännande att se kyrkvantspyntet..

Linda sa...

Åh, vilka underbara tvåändsstickningar! Jag önskar jag kunde tvåändssticka, det är så vackert. Jag tror det ska vara mitt stickmål för nästa år, att gå en tvåändskurs...

Awelyne sa...

Jag gillade också särskilt de rosa vantarna.
Jag har en fråga också: Hur tvinnar man garnet när man stickar tvåändsstickning med flera färger?
Vad jag har förstått så tvinnar man allt garn, även mönsterfärgen (jag har stickat tvåändsstickning men bara enfärgat). Kan du inte visa insidan på någon av vantarna?

Dödergök sa...

Hej och tack för alla kommentarer!
Kul att så många är intreserade av tvåändsstickning.

Jag ska visa hur jag stickar med flera färger i tvåändsstickning så fort jag , ljuset och mannen är hemma samtidigt. :)

Anonym sa...

Ljuset i livet är ju mannen,så naturligtvis ger han dig inspirationen att skapa.
Det ställs stora krav på våra män..att dela den glädjen vi "garntokiga"fruar har.Min make har stått ut med väv-stick-garner..korgar,glas och porslin..och alla färger,+ 2 vävstolar i 40 år.Och han säger att han älskar mig!!Vi var 16 resp.19 år när kärleken slog till.
Må så gott,lilla gök!Du inspirerar mig./Ella.

teresa sa...

Den rosa vanten är så fin!!

Monica Hansen sa...

Så fint det blir:)

Lena ME Olofsson sa...

Snälla Du.
Har du något bra tips på en beskrivning på tvåändsstickning som nybörjare (jag) skulle kunna begripa?

Lissan sa...

Hej !

Vilka vansinnigt vackra vantar:)

Hemskapat sa...

För den som är intresserad av en helgkurs på Runmarö i tvåändsstickning se www.sticktanten.se

Hemskapat sa...

För den som är intresserad av en helgkurs på Runmarö i tvåändsstickning se www.sticktanten.se

Hemskapat sa...

För den som är intresserad av en helgkurs på Runmarö i tvåändsstickning se www.sticktanten.se

Hemskapat sa...

För den som är intresserad av en helgkurs på Runmarö i tvåändsstickning se www.sticktanten.se