lördag 28 november 2009

Loppisfeber

Jag har varit en flitig loppisbesökare den sista tiden, det har resulterat i helt galna fynd av vilka några kommer att presenteras här. Några andra ska bli presenter och ytterligare någon väntar på det perfekta fototillfället. (Som aldrig verkar infinna sig nu för tiden.)
Glasfat gör någonting konstigt med mig, de är så magiskt vackra på något sätt. Jag har särskillt fastnat för den här bulliga enkla blommiga modellen. Med lite tålamod kan man för väldigt billig peng skaffa sig en ganska ansenlig samling. Min börjar bli så stor att den inte riktigt för plats i våra köksskåp längre, iaf inte på ett naturligt sätt. Men jag använder dem allihop med jämna mellanrum. Blir man någon gång bjuden på tårta hemma hos Dödergök är risken stor att man blir det på glasassietter. Från övre vänstra hörnet och sen medsols; Lite större tallrik fyndad idag för 3 kr, Två likadana fynd från förra helgen (jag har fler likadana sen tidigare) också för 3 kr styck, Pyttelitet och supergulligt fat som flyttade hem hit för några helger sen (det är verkligen jättelitet fast det inte framgår så bra av bilden, tänk dig att de andra är i kaffefatsstorlek) 5 pix fick jag betala och jag var glad hela dagen sen.

De här fynden (och här snackar vi riktiga fynd) gjorde mannen förra helgen. Det är alltid roligt att hitta delar av serviser som vi redan samlar på. Fem stycken djupa Briljant från Rörstrand för 10 kr styck i jättefint skick, bara lite slitet guld. Mannen har 6 st djupa tallrikar efter sin farmor och det var början till vår samling, vi har köpt några tallrikar här och där och det är alltid lika roligt att hitta fler. Tre små djupa och två stora djupa Royal från Uppsala Ekeby Gefle kostade också 10 kr styck och de är i toppskick. Vi köpte våra första Royal-tallrikar till vår bröllpsmiddag så det känns lite extra roligt att samla på dem. Jag är så glad över att vi valde att köpa gamla tallrikar till vår bröloppsmiddag på det viset känns det som att vi köpte en present till oss själva och varje gång jag ser en ny ensam tallrik på en loppishylla tänker jag på våran fina dag.
Mitt mål är att kunna duka för 12 personer med samma servis om jag nu vill det. (Det är så fint att blanda också.) Just nu spanar jag efter flata tallrikar.



Min syster köpte en så fin citruspress i glas här om dagen och jag blev helt kör i den här i porslin idag, 10 kr känns väldigt överkomligt. Jag är en bruksföremålsperson. Rena prydnadsgrejer är inte min påse, jag tycker om saker som är både vackra och användbara och det här är en typisk sån grej.



En hel påse med diverse mandelmusselformar och dyligt blev också min idag för 10 kr. Några ska jag baka i, några andra ska min mamma få och de som blir kvar ska få vara ljuskoppar till någon tjusig juldukning.




Julgransljushållarna för 15 kr styck kan nog kanske inte räknas som något riktigt fynd (jag vet inte vad de kostar i storstaden men förr i tiden kunde man köpa dem för 50 öre styck här i stan) men jag drabbades av stort habegär och 7 stycken slank med. Så kan det gå när inte haspen är på.
Nu borde jag egentligen adventsstäda så att jag kan använda mitt fina loppisfyndade adventspynt men jag tror att jag hellre tar en promenad i semiljuset som råder ute. Ikväll ska jag och systerdottern baka lussebullar och lyssna på Frank Sinatra (det sistnämnda vet hon inte om än men jag tro inte att hon har någonting emot gamle Frank så länge hon får äta hur många bullar hon vill.)




8 kommentarer:

Tvärslå sa...

Instämmer i att det är något särskillt speciellt med glasassietter. Jag har några stycken och resten blandade i porslin, men när det liksom blir en i glas man tar fram då blir känslan lite sådär speciell.
Kan inte beskriva det riktigt.
Däremot stora tallrikar i glas det ogillas här.
Dina gamla tallrikar är verkligen jättefina.

Agata sa...

Men vilka fynd! Jag är också en sucker för pressglas, men försöker köpa assietter med högre kant. Inte helt lätt.

Visst är det kul att samla på en servis! Maken hade med sig en finservis efter sin mormor och den har jag kompletterat under många år. Minst 20 tallrikar av varje har det blivit. Djupa, flata tallrikar i två olika storlekar och assietter i två olika storlekar. Samt fat och tillbringare och annat smått och gott.
Det är kanske inte varje dag man bjuder 20 personer på middag, men de gånger det händer är jag alltid lika glad!

m sa...

Vilka fina fynd du har gjort! Jag har också glasassietter när vi fikar. Det känns lite festligare då.

Therese sa...

Så fint!

Louise sa...

Flotte og fine fund! Dine glas tallerkener ligner noget vi i Danmark kender som presset glas fra "Fyns Glasværk". Jeg har alle mulige forskellige slags glas denne fabrik - skåle i mange størrelser, smørskål, lagkagefade, saftkander, og meget mere. Det er ikke svært at finde på loppis, og koster ofte ikke så meget.
Vi bruger det også ude på mit arbejde - i cafeen hvor jeg arbejder (se min blog for indlæg).

Christina plommonfärgad udda molly kappa sa...

Jättefina glastallrikar. Påminner om maneter.Mjuka o följsamma.
Verkligen ett fynd du gjort där.

Klockars Tina sa...

Jättefina fat! Pressglas är så vackert, jag förstår att det gör nåt "konstigt" med dig. Jag är galen i pressglas och hemmet är fyllt av det. Har du möjlighet så åk till Folkärna gammelgård utanför Avesta nångång, dom har ett pressglasmuseum, mycket fint att se där! Ha en fin 1:a advent

Susanne sa...

Glasassietter spelar på en speciell sträng även hos mig. Jag undrar så var mammas tog vägen, för vi hade såna när jag var liten. Några bröt mot det gröna hållet, vackert!