söndag 5 september 2010

70-tals sjal

Mönster; Weaver's wool mini shawl, fast jag stickade i slätstickning istället och så långt som garnet räckte och så avslutade jag med en hålkant och en virkad avmaskning. Ett väldigt enkelt mönster i en modell som ligger bra på axlarna, en riktig axelvärmare istället för mina klassiska "vira-runt-halsen-sjalar".

Garn; Mina växtfärgningsprover ihop med en snutt flerfärgat ullcentrumgarn jag hade i gömmorna. Allt som allt ca 135 g.

Stickor; 3,5 mm.

Jag tvingade min syster att vara modell efter en hel dag med lingonplockning och syltkokning, den passade henne bra tycker jag. Man måste ha lite attityd för att inte se tantig ut i den här sjalen.










17 kommentarer:

Eva i Halmstad sa...

Jättefin, både syster och sjal.
Gott och få lite i skafferiet inför vintern också.
Må väl
Eva

mary-ann sa...

jättefin sjal :))

Eva S sa...

Sjalen sitter ju jättefint. En härlig sjal.

Maritas Maskor sa...

Den blev ju jättefin!! Vad kul när något man haft så länge kommer till användning på ett så här bra sätt!!

Stick-kine sa...

Äntligen en sjal som sitter där den ska!

disa sa...

Den däringa sjalen är helt ljuvlig!! Jag älskar växtfärgade färger och har du kikat in på min blogg så vet du att jag växtfärgar en hel del. Alla färger passar med varandra med, hur man än blandar.

I skrivandets stund håller jag på att färga två härvor med svamp som jag plockat denna helg. Längtar tills allt är klart och jag får se om det blev den färg jag ville.

Din syster är jätte fin i sjalen, och du skulle passa lika bra i den med!! *ler varmt*

Maria sa...

Den blev ju härlig. Smart att kunna använda lite restgarner på det snygga sättet.
Maria

N* sa...

Härligt!
En fråga bara: virkad avmaskning - hur gör du då?

Manduzana stickar sa...

den blev riktigt snygg!

Anette L sa...

Superläcker sjal! Så fint det blev av alla dina prover :)

Visa Lisa sa...

Snygg syster. Fin sjal. Ljuvlig stickerska och fotograf.
Värta kinderäggs-inlägget!

Anonym sa...

Smart sätt att använda garner på.Mycket fin randning och "syster" är en härlig modell,lika glad som sjalen.
Ha det bra./Ella.

Sara H sa...

Den blev precis hur fin som helst!!!

Sara

Heléne sa...

Superfin! Och vilka fina färger!

Nilla K sa...

Hej! Jag tycker att din sjal är helt ljuvlig. Så härliga färger! Skulle också vilja göra en sån... Har kikat in på din blogg ett par, tre gånger, men det lutar nog åt att det blir oftare. Du gör så fina saker och skriver så bra! Inspirerande kallas det visst.

Sjömans-Elin sa...

Du fick ihop det riktigt bra med färgerna där! Snyggt! :)

Dödergök sa...

Tack för alla fina kommentarer! Hoppas att jag kan inspirera till lite restgarnsstickande!

N*! Jag är ingen expert på virkad avmaskning men jag virkade ihop 3 maskor och sen gjorde jag en luftmaskbåge med 6 m och så upprepade jag det sjalen igenom.