måndag 20 september 2010

Tillsammans är vi starka ( det jag inte orkade skriva igår)

Det är nu det gäller. Det är vi själva som bestämmer vilket samhälle vi vill leva i. Ska vi styras av hat och rädsla eller av medkänsla och solidaritet?

Nu är det dags att våga visa färg, våga stå för sina åsikter och vara beredd på att försvara dem.

Just nu förändras Sverige inför våra ögon, medans vi sitter på bussen, går till jobbet och lagar middag formas ett nytt samhälle där det är helt okej att vara rasist. Där främlingsfientliga skämt helt plötsligt blir lite mer rumsrena dag för dag. Tro mig, det här är bara början.

Nu är det upp till oss att säga ifrån, att vara obekväma, att möta varje argument med ett motargument, att inte skratta med, inte vara tysta.

Det är nu det gäller, frågan är bara om vi orkar tända ljus i detta förbannade mörker?

23 kommentarer:

Carolina sa...

Jag ska försöka stå bredvid dig! Instämmer till fullo i dina tankar och ord.

Timeout sa...

Vi måste orka!

Det växer sa...

Klart att vi orkar! Dessutom har vi inget val. Vi måste.

Bollebygdsbo sa...

Det är i det mörkaste som även det lilla ljuset lyser upp.

Gerda-Thyra sa...

Du har så rätt i det du skriver här!
Och... det är klart vi orkar!!!

Garntrollet sa...

Jag är just hemkommen från en mot-rasism/SD-demonstration på Sergels Torg. Det känns så bra att veta att det är så många som inte accepterar dessa högerextrema vindar som blåser. Nu gäller det att hålla ihop, att inte slitas sönder och splittras. Den goda sidan segrar... alltid!

Kram.

Anonym sa...

I natt när jag tittade på valvakan kände jag för första gången en lust att försöka påverka min omvärld politiskt (alltså mer än genom att rösta). Jag hoppas att jag orkar hänga kvar vid den också.

//Karin

Iréne JB sa...

Jopp. Det är bara att läsa på om egna och andras ideologier så att man kan argumentera för det vi tror på och emot det de tror på.

Visa Lisa sa...

Great minds think alike! Jag försökte skriva AMEN! här förut, men då hängde sig blogger - och så hann du före! Nu jävlar!
Eller som Ida mindes så fint:
"en ensam kvinna är bara en slav, men tusen systrar kan ställa krav"
Dags att damma av gamla kampsånger?

Manduzana stickar sa...

Vi måste orka. Det finns inget annat!

Stitchordie sa...

Har också varit på Sergels torg idag. Min 2 månader gamla son var med i vagnen. Håller med dig till 100% och för mig känns det extra viktigt nu när jag har ansvar för en annan människa. Men vi är många och jag hoppas och tror att vårt engagemang inte rinner ut i sanden!

SF sa...

Det är också viktigt att inte glömma att 19 av 20 väljare inte ville ha ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Det borde verkligen finnas möjligheter att skapa en bred folkrörelse mot dom här krafterna.

Anonym sa...

Det är klart att Sverige ska ta emot ALLA som vill flytta hit! Vi har ekonomi och arbeten så det räcker åt alla.Fram för obegränsad invandring!!

Unknown sa...

Just precis!
Själv fick jag kräk-känsla när jag såg Åkesson intervjuas på nyheterna. Att det sedan är ett starkt mansdominerat parti gör inte saken mindre allvarlig. Grymt illa är att nynazister och vit-makt ska kunna plocka hem miljoner i partistöd till frontkulissen SD. Nä - nu trycker vi tillbaka skinnskallarna ner i bootsen en gång för alla!
/Stickfantomen

Blenda sa...

Håller med, jag som aldrig varit särskilt intresserad av politik, inser plötsligt att nu är det nog hög tid att som du säger ta ställning och börja visa att inte alla har mos i hjärnan. Att inte alla står för sådana idiotiska åsikter, och att jag måste börja göra min röst hörd. Det duger inte längre att sitta hemma i soffan och muttra. /Blenda

Anonym sa...

vi måste orka det finns inget annat alternativ!!
Bra sagt av dig!!

Sussry sa...

Tillsammans är vi starka.
Nånstans måste eländet vända.

Unknown sa...

hej!
Jag kan bara hålla med dig, jag blir galen när folk tar så lättvindligt på det. Det är otroligt allvarligt...vad kommer härnäst, ska handikappade barn inte heller vara välkomna i vårt land? Okunskapen är det mest skrämmande att varken kunna vår historia eller nazisternas historia, det är otäckt! Jag har gråtit massor, skämts för att vara svensk...det är ganska spänt på stan i SThlm av förståliga skäl. Arg blir jag också att det inte alls talas om detta i skolan. Må gott/ Eldstickan

Anonym sa...

Visst är SD ett hemskt parti med otäck agenda o otäcka värderingar. MEN jag tycker faktiskt inte att Allianspartierna är ett skvatt bättre; deras jakt på bidragstagare (som eg är `försäkring`stagare många gånger)tycker jag är nästan lika förfärlig - att racka ner på människor bara för att de råkar vara sjuka, fattiga, arbetslösa.
Fientlighet som fientlighet, liksom. Iskalla högervindar!

Maria sa...

Fint skrivet! Vi ska kämpa!

Anonym sa...

Tack snälla dödergök för dina ord.
Jag har varit både upprörd och nedstämd på samma gång den senaste tiden.Jag ser nu att det är många som känner lika och jag tänker också kämpa för ett varmare samhälle!!
Kram till alla medsystrar ute i vårt avlånga land / Pernilla

Liisa sa...

jo, det är nu det gäller. Vi måste försöka, tillsammans. Det är inte lätt men det måste gå! Bra att du orkar skriva!

Elisabet sa...

Hellre mångfald än enfald!