torsdag 20 februari 2014

Rätstickad kofta med resårkanter

 Mönster; Rätstickad kofta med resårkanter av Lena Holme Samsöe från boken Babystickning på stickor 3. Hela hösten och vintern har jag rensat i mitt garnskåp, jag har kastat, skänkt bort och sålt garn som jag tröttnat på. Men allra mest har jag stickat upp udda härvor och små skvättar. Många babyplagg har det blivit och fler blir det ( trots att jag inte känner en enda människa som är gravid), jag har verkligen fastnat för vad man kan göra med så små plagg. Du kan sticka i hur lyxigt garn som helst för det behövs så lite, du kan öva på kluriga lösningar utan att svära när du måste repa upp för det är ju ändå så smått och det är den perfekta restgarnsstickningen.
Det här mönstret är jättefint tycker jag, klassiskt, lite som en liten kappa eller jacka särskilt om man gör den lite längre. Jag har nog följt mönstret för det mesta men jag tror att jag har lagt till några förkortade varv i bakstycket. Knapparna är vintage som vanligt, måste ge mig ut på en knapp-loppisrunda snart för min knappskatt har krympt.

Garn; Det bästa med den här koftan är att jag har spunnit garnet själv! Jajjemen, jag kan nästan inte tro att det är sant men det är det. Det mörkare och det orangea spann jag för säkert tre år sen men det ljusare spann jag i höstas och det är nog det bästa garn jag spunnit på min slända. Ullen är 100 % merino och kom från insomnade Spinninspiration. Jag älskar hur fluffigt och fint det blev i rätstickning, över huvud taget tycker jag att handspunnet gör sig väldigt bra i rätstickning.
Den rosa kanten är stickad i ett Rowangarn som inte görs längre, en bomull/merino-blandning, en dröm att sticka i.

Stickor; 2,75 till kanterna och 3 till själva plagget.




2 kommentarer:

Linnéa sa...

Det här är verkligen den mest fantastiska av babykoftor! Sättet du använder färg på är verkligen helt otroligt inspirerande - ren konst om du frågar mig. Jag önskar jag hade hälften av din kreativitet. :)

Kram

Margita sa...

Om du vill ge bort dina babykoftor så finns det en grupp på FB som heter Raggsockor till Syrien hon delar själv ut allt till syriska flyktingar i Jordanien och det finns många barn som behöver
https://www.facebook.com/groups/196611880545881/