onsdag 4 mars 2015

Ikebana shawlette igen

 Mönster; Ikebana shawlette (ravelry-länk) en riktig liten pärla till mönster. Jag stickade en sån här förra våren (också den i ljusblått konstigt nog) och jag blev helt kär i mönstret. I somras startade jag upp ännu en sjal efter samma mönster men av någon anledning så blev den liggande ända tills nu.
I original är sjalen väldigt liten men det blev en betydligt större storlek när jag stickade några fler rapporter av både mönsterdelarna, tyvärr var det så längesen jag stickade den största delen av sjalen så jag vet inte riktigt hur många extra rapporter jag gjort. (Jag tror att att jag gjorde 12 av det första mönstret och 4 av det andra mönstret innan kanten.)

Det här är min absoluta favorittyp av spetssjal, estnisk upprepande spets som bygger på geometriska former, rolig att sticka och vacker att bära.

Garn; Den allra finaste handfärgade ull/kashmiren från Sannsticks, det näst sista Sannsticks-garnet jag hade i mitt skåp. Färgen är mycket mer intensivt blåturkos i verkligheten och absolut inte blaskig men turkost var svårt att fota idag. Det här är ett utav mina absoluta favoritgarner för sjalar och jag har stickat minst fyra stycken olika i samma garn, de blir så lätta och luftiga och ljuvligt mjuka. Jag hade 3 härvor på 25g var och jag fick kanske 10 g över på slutet för jag vågade inte sticka en rapport till av mönstret innan kanten så det gick åt lite mindre än 600 meter till min sjal.

Stickor; Jag fick gå ner till stickor 3,25 för att det skulle bli som jag ville men det gjorde ju ingen för det är min favoritstickstorlek.




2 kommentarer:

Halmoxen sa...

Vilken jättefin sjal det är! Du har ju tipsat om det här mönstret tidigare, och den gången blev jag inspirerad och började faktiskt så smått att sticka på en sådan sjal, men med tiden har den hamnat i UFO-högen. Nu ser jag dock att jag får ta och skärpa mig och ta itu med den igen, för det blir ju superfint. Fantastiskt fin färg du har valt, dessutom.

Heidi sa...

Så fin den är!!