torsdag 5 mars 2015

Mössa nummer 1 i skid-VM-KAL:en

 Mönster; Vi bestämde oss för att ha en liten möss-KAL under skid-VM i Falun jag och några kompisar. KAL:en fick en egen hashtag på Instagram och det var några fler som hakade på. Mitt mål med knit-a-longen var att jag skulle sticka mig åtminstone en ny mössa som jag trivs med.
Fast jag stickar så himla mycket och jag har stickat ett antal mössor genom åren så är det egentligen bara två stycken som jag använder i dagsläget, en grå och en lejongul Icing swirl hat av Ysolda. Så mitt mål var egentligen; hitta en annan modell av mössa att sticka människa!

Först ut blev det den här Drops-mössan som jag sneglat ett tag på, inte ofta jag stickar Drops nu för tiden men det här var det absolut inga fel på.
Jag stickade den större storleken men den blev ändå lite liten tycker jag. Jag gjorde också om toppen lite grann så att den inte bara skulle vara ihoprynkad för det gillar jag inte när mössor är.
Sen har jag också lekt runt lite med färgerna för att det skulle passa mina garner bättre.
Jo just ja, jag la till några korta varv på resåren så att den är kortare i nacken och hänger lite snyggare.

Garn; Massor av lyxiga små snuttar av restgarner.
Grå: Madelinetosh Tosh sock "smokestack"
Rosa: Colinette jitterbug "rio"
Turkos: Tjock filisilk från tant Kofta
Blå: Onion nettle sock yarn
Gul: Colinette jitterbug "wasabi squeeze"
Grön: Juno fibre arts Alice "cricket"
Vit: Drops alpacka

Stickor; 2,5 mm.

Om jag gillar den? Vi får se. Den är väldigt fin men kanske ändå inte riktigt "jag" men jag ska ge den en riktig chans.





6 kommentarer:

Heidi sa...

Dina färger var ju mycket bättre än originalfärgerna:)

Kattis sa...

Hur stor del av bakresåren gör du förkortade varv?Måste nog testa det!

Dödergök sa...

Jag gör så att ca 10-12 cm mitt bak blir lägre än resten av mössan.

Kattis sa...

Ok tack! Får testa det framöver. Jag kikar in o länkar då ifall du vill veta hur det gick ☺

aliciasivert.se sa...

Vilka underbara vårfärger! Men allra mest tycker jag kanske om ditt halsband. Genialiskt!

Manduzana stickar sa...

Alltså, den här mössan blev så himla snygg!