fredag 20 mars 2015

Roliga och spännande nyheter!

Äntligen kan jag avslöja en spännande nyhet för er!
Jag har under de senaste månaderna jobbat med en mysteriestickning till Stickamera och nu är det äntligen dags att släppa den första ledtråden!
Jag kan avslöja så mycket att det är en socka det handlar om och det är en del i min lilla hyllningskollektion till nordisk sticktradition som jag startade med mitt gratismönster Petter.
I samma anda har jag döpt dessa mysteriesockor till Marit efter Marit Björgen och hela mönstret andas nordisk sticktradition, färg och stickglädje. (Namnet hintar lite om att även det här mönstret är en flirt med vårt kära grannland i väster.)

Mönstret passar en damfot i storlek 36-40 och stickas i tunt sockgarn med en sträckning av ca 400-420 m/100g på stickor 2,5 mm eller de stickor man behöver för att få rätt stickfasthet.
Sockan stickas i två färger och du behöver kunna sticka runt, räta och aviga maskor, läsa ett diagram, enkel spetsstickning, flerfärgsstickning, ökningar och minskningar samt sy ihop en tå med maskstygn. 

Gå in på stickamera.se och läs om hur du gör för att delta i mysteriestickningen!
Superfina kit med garn och mönster finns nu i Ostbitens webshop
Det ska bli så spännande att se era mysteriesockor växa fram!

Ha en fin fredag!

 Erika

2 kommentarer:

Mona sa...

Gleder meg til dette :)

MJsson sa...

Oh ja detta blir min första mysterie-stickning... =D