lördag 14 maj 2011

Trädgård

Jag är förkyld igen och spenderade förmiddagen i sängen framför Trädgårdsfredag med en stickning i knät. Jag har så många planer och drömmar för min trädgård. Små förändringar till det bättre har redan skett. Det gamla växthuset är städat och en planteringslåda för tomater har vi snickrat ihop. Tegelstenarna som jag använt till gången låg lite var stans ute i trädgården och virket till lådan fanns i garaget. Återbruk och budgettänk så det förslår.


Utemöblerna har hittat till den övervuxna syrenbersån, här ska det så småningom bli grus på backen och syrenerna ska beskäras efter blomningen. Penséerna planterade jag i en gammal spiklåda.


Det är så mycket som behöver fixas och städas och beskäras och jämnas till så det är lätt att bli lite stressad. Men rätt som det är slår alla fruktträden ut samtidigt och ett litet lugn infinner sig. Jag älskar att det finns så många äppelträd här. Äppelblom är något av det allra vackraste.






En odlingsbänk har det blivit också och salladen är sådd och så ringblommor i zinkbaljan. Visst är utsikten smått magisk?! Jag drömmer om en stenmur här längst ner i trädgården. Där ska kaprifol och murgröna få klättra och stenarna ska få värma upp en liten kryddträdgård. Trädgårdsdrömmar är de finaste drömmarna.







Tillsvidare njuter jag av mina penséer och lägger luktärtsfrön i blöt, just nu är den vackraste tiden.




















11 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med. Just nu är det som vackrast ute.

/Anna

Linda sa...

Ja, sannerligen, det är ljuvligt att vara trädgårdsmänniska just nu. Jag gräver en ny örtaträdgård och njuter av varje sekund, även fast det är skitigt och tungt (lerjord!). :)

Linn sa...

vilken underbar röd stol!!

maja sa...

du kommer att få en helt underbar trädgård när den är klar, men stressa inte gör det du hinner det andra får komma sen, vilket fint växthus ni har :)

Anonym sa...

Tack för att du delar med dej av allt detta vackra. Vill bara säja att din blogg är såå fin och uppskattad......sitter ofta och tittar på allt fint du gjort och det inspirerar mej mycket. Lycka till med dina trädgårdsprojekt nu! Inger!

Maria sa...

Så fint du har det. Det känns lite som att kika in i en annan värld. Man blir grymt inspirerad!

Hamrånge slöjdare sa...

Mycket fint hos dig!
Jag tycker om när det blommar men vill inte göra så mycket själv!

Anonym sa...

Vilket underbart växthus det kommer att bli. Jag ser redan de röda romaterna ! Ta det lugn i trädgården och gör klart en bit i taget istället för att dutta här och där. Det är ju redan fint som det är / Titti

Anonym sa...

Hög mysfaktor på ditt växthus!
Tack för att vi får njuta av allt det fina genom dina bilder!
kram, susan 8)

Anonym sa...

Vad snyggt det blir inomhus och härligt vackert utomhus!Njut!!!!! Mvh Berit

Hanna sa...

Nu har jag fått gubben att tycka att "Jo vi ska no göra ett växthus av gamla fönster".
Jag har informerat om detta sedan förra sommaren ungefär ;) och fönster finns till förbannalese!
Så på fredag ska vi köpa lekasten och tak och lördag blir det byggande, äntligen!!
Ta hand om dej :)