onsdag 28 december 2011

Lite jul till orkar vi med

Vi hade strömavbrott nästan hela annandagen så alla mina planer om en engelsk julmiddag grusades.

Tände en miljon ljus och åt räk och avokadorulle till middag istället.



Men skam den anglofil som ger sig, igår slog vi till med en egen Boxingday-dinner och julmös lite till. Ser på många bloggar att det är många som börjat kasta ut julen. Fördelen med att vara anti-tomtar och glitter är att jag står ut så mycket längre med mitt pynt. Adventsstjärnorna brukar få vara uppe till februari (varför ska ens finaste lampor ligga i en låda 11 av årets 12 månader?) och jag brukar passa på att köpa så mycket hyacinter och amaryllisar jag kan så att jag kan njuta länge för blommor kan jag aldrig få för mycket av. Hur brukar du göra?





12 kommentarer:

Maria sa...

Hej! Jag ledsnar nu direkt efter jul, men det har nog inte att göra med att jag börjar tidigt eller tomtar eller något annat. Jag längtar liksom bara efter en nystart och vill ha ljus och rymd.

Iréne JB sa...

Jag julmyser länge. Men det blir svårare och svårare.
"Förr" kläddes alltid granen dagen innan julafton och julpyntet packades knappt upp innan heller.
Även om jag tar fram pyntet ganska sent så matas man ju med det i affärer och tidningar från början av december. Jag vill ha advent först, sedan jul.
Pyntet försvinner till trettondagen, granen står kvar så länge den är fin och adventsstakar/stjärnor är kvar nästan till februari här också. Och "julblommor" frossar jag i så länge de finns. Amaryllisen och den vita azalean är favoriter.
Oj, vad långt det blev :)

annas alster sa...

Vad roligt att kläderna uppskattades!

Här står granen grön i stugan. Vi har ju knappt hunnit vara hemma i jul, och granen står för den ultimata lugn och ro känslan tycker jag. Nä, här får "pyntet" (stjärnor, juliga kuddar och julvimpel) åka ner först efter nyår.

Jag har glömt skriva det, men vad ruskigt fint ni har fått det hemma hos er. Jag älskar er stil. Så det så. Ha en bra dag. Kram!

maja sa...

Jag vill också behålla juen lite längre, men efter trettondagen åker det bort. mest på grund av att man börjar jobba och jag vet att jag inte orkar ta bort de då så lika bra att göra det innan. sen är det ju så roligt med alla tulpaner som kommer i stället. God fortsättning /Maja

stick fanatiker sa...

Det blir så mörk i fönstren så jag brukar ha kvar stjärnor och stakar! Julblommor köper man till halva priset.

Selda sa...

Hej! Det känns alldeles för tidigt att ta bort julpyntet redan nu, tycker jag. Trettonhelgen tidigast hos mig. Ofta låter jag julpyntet vara kvar till slutet på januari. Jag är också lite inspirerad av min svärmor. Hon är en aktiv kvinna som ägnar sig åt mycket, dock står det här med hemmets skötsel inte överst på listan. Hon har en ljusstake som står i fönstret över jul och som sen helt behändigt flyttar över till bokhyllan bredvid fönstret där den står och bidar sin tid resten av året. Rationellt, eller hur? Tack för dina fantastiskt fina bilder från julafton!

Boel sa...

Jag pyntar ganska sparsmakat, adventsstakar och pappstjärnor tas fram vid advent. Granen tas in och kläs på julafton (absolut helt glitter- och glaskulebefriad, tacka vet jag rekorderliga dekorationer som flaggspel, halmstjärna, ullgarnstomtar, trähjärtan mm), och då åker lite få ärvda småtomtar också fram. I övrigt består "pyntet" mest av tända stearinljus, hyacinter, amaryllis och röda juliga dukar. Jag har precis hunnit få in rätta julmyskänslan så jag är absolut inte trött på det än. Vid tjugondag Knut brukar dock allt åka ut, även om det då känns himla tomt ett par dar efter ljusstakar och stjärnor i fönstren.

God fortsättning!

Ellinor sa...

Jag gillar också julpynt i lagoma doser, så till efter helgerna får det vara kvar i alla fall. Jag tycker iofs det verkar som om folk börjar pynta tidigare och därför tar ner det tidigare också?

Hyacinter, julros och amaryllis får stå tills de är fula ;)

mary-ann sa...

drar fram allt utom granen till 1a advent...granen plockas fram och pyntas dan före julafton sen älskar jag julen med alla dessa tomtar och dess glitter så den får vara kvar till i slutet av januari...till mångas förtret :p

Dödergök sa...

Tack för alla kommentarer! Det är alltid spännande att höra om hur andra gör tycker jag. Oavsett om man gör olika eller samma.

Anonym sa...

hemms hos oss är det ungarna som bestämmer hur det skall pyntas och hur mycket. Så vi har total Las Vegas gran (med 5,6m i takhöjd i vardagsrummet får vi även plats med en sjukt stor gran) Årets upplaga är klädd med 4 ljusslingor, ett ton glitter och de kitchigaste, glittrigaste julgranspyntet i all världens färger, vem bryr sig om god smak till jul? Advenststjärnorna och en och annan ljusslinga åker upp 1 december, allt får vara kvar till 13 helgen. Vi svullar i julpynt och allt som glittrar och blinkar. /annika

metamorphosis sa...

Klart vi irkar med lite mer jul!
Här får tomtar och allt stå framme en tid till - och elljusstaken står framme ända in i februari ofta. Det är liksom alldeles för mkt mörker och vinter kvar för att stuva undan julen redan nu!