lördag 31 december 2011

Ut med det gamla och in med det nya

En sak som jag vill ändra på under 2012 är det här småstickadet hit och dit. Självklart kommer jag att fortsätta med att sticka strumpor och vantar men jag vill också ge mig på några större projekt. I natt när jag låg vaken och hostade kom jag att tänka på mitt garnlager och lusten att sortera blev stor. Sagt och gjort. När jag sorterat klar kom jag fram till att jag har garn till (minst) fyra koftor/tröjor.

Den här koftan är beställd sen länge, det ska bli en sån här Dropskofta med mönstrat ok till vännen L. Jag ska sticka i dubbelt garn och jag tror att det kommer att bli asbra.



Det här underbart guldgula cascades-garnet ska nog bli en likadan kofta till mig själv, vi får se om jag orkar sticka två likadana. Men jag tror att det skulle bli jättefint till våren.


Det här ska bli en sofistikerad randig lite fladdrig kofta (kanske till min mamma). Mönstret har jag mest skrivit ut som inspiration eftersom mitt garn är mycket tunnare.



Den här koftan har jag velat sticka jättelänge och garnet har jag samlat på mig under ganska lång tid. Det ska bli min egen lilla engelska dröm med skinn-knappar och allt, perfekt sommarstickning framför en tvdeckare.



Jag har smygstartat mitt koftstickade med Lisas fina Offe-kofta. Har bara ärmarna kvar nu och jag ser fram emot att mysa in mig i lite härlig lagom-sticksig ull. Jag stickar i 2-trådigt Morjärvsgarn (det röda) och 2-trådigt ullgarn jag böt till mig av den Stickade Sjömannen en gång för länge sen på ganska grova stickor (4 mm) och resultatet blir väldigt luftigt och varmt.


14 kommentarer:

Iréne JB sa...

Kul idé att inventera garnlagret för och skriva upp "dröm"stickningarna. Kanske skulle göra det samma. (Men inte idag). Hoppas att ditt 2012 blir som du önskar, så Gott Nytt År!

Maritas Maskor sa...

Vilken härlig inspiration att se allt garn upplagt sådär!!
Lycka till med alla dina fina projekt! Det ska bli spännande att följa :)
Själv ska jag verkligen under 2012 ( jag vet att jag hade samma föresatser under 2011...) försöka sticka upp av mitt garnlager. Jag tycker jag stickar och stickar, men inte ser det ut att minska det minsta.... Konstigt....
Ha en jättemysig nyårsafton och sen önskar jag dig och din familj ett fint 2012!!

ylva sa...

Gott Nytt Göken ! ser fram emot att följa dig 2012.Beundrar dig för din fantastiska känsla för färg och form Den verkar genomsyra ditt nya fina hem och dina stickprojekt.

/Ylva

Susilull sa...

Garnsortering är perfekt för att få fart på inspirationen. Härliga projekt du har att se fram emot.

Det där du skrev om "härlig lagom sticksighet" ger mig dock lite rysningar. Stick-överkänslig som jag är, haha, kanske skall skriva ull-överkänslig istället. Men jag avundas er som kan bära alla fina ullstickiga garner!

Susilull sa...

Förresten;

Gott slut och Gott nytt år!!
Hoppas du får ett riktigt bra 2012!

Paradiset Kaos sa...

Härliga projekt du har till nästa år.
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!!

Camilla sa...

Så mycket vackra garner, förstår att du får lust att sätta stickorna i dem. Jag längtar också efter koftstickning 2012! Gott nytt år!

Maja sa...

Ett riktigt Gott Nytt År
önskar jag Dig, Göken!
Själv började jag på en ny kofta i torsdags, inget mönster.
Det får fixa sig ändå!
Tack för all inspiration du givit under året!
kram

frisky frog sa...

På nätterna ska man ju egentligen sova, men om man nu ska ligga vaken är väl garntankar bra.
/Gott nytt år!

Eva S sa...

Oj så mycket kul stickning som väntar dig! Lycka till!

nitsirk sa...

Å vilken alldeles lysande fin projektplan du har för detta nya året! Jag har också en Offekofta på min vill-sticka-lista, kul att se din!

The Raw craftsblog sa...

Jag ser fram emot att följa dina koftor! :D

Dödergök sa...

Iréne JB! Ja jag tyckte att det var dags, jag hade ju mycket mer garn av samma sort än vad jag trodde, kul att försöka få till lite större projekt.

Maritas maskor! Mitt garnlager har faktiskt minskat rätt regält de senaste åren. Jag har kommit på att jag mår bättre av att sticka mer och köpa mindre garn. Lycka till med att minska ditt lager under 2012!

Ylva! Tack så mycket för din gulliga kommentar!

Susilull! Du har rätt, efter en garnsortering får jag alltid nya idéer. Vad tråkig att vara överkänslig mot "sticksighet" många utav mina favoritgarner är rätt stickiga.

Paradiset kaos! Ja det känns jättebra att se mina sorterade projekthögar, 2012 kommer att bli ett kul stickår.

Camilla! Ja det var så kul att se att det faktiskt gömde sig en och anna skatt i mitt lager. Ska bli kul att satsa på lite större projekt i år. Lycka till med din koftstickning!

Maja! Tack så mycket och tack för alla snälla kommentarer under året!

frisky frog! Jag tänker ofta garntankar när jag inte kan sova, några av mina favoritprojekt har kommit till på det viset.

Eva! Tack så mycket! Ska börja beta av högen snart, ska bara avsluta lite smågrejer först.

nitsirk! Min Offe ligger och blockar nu, jag hoppas att den blir lika bra på som jag tror. Kan rekomendera en mycket rolig stickning.

The raw craftsblog! Det gör jag med! jag lovar att jag kommer att hålla er uppdaterade.

Anonym sa...

Den svarta koftan är jätte fin. Jag har stickat en likadan dock hade jag den knäppa smaken att sticka den i svart garn :-) Men den är en klar favorit kofta :-)