fredag 31 juli 2015

En blå klänning

 Jag har ju glömt bort att visa förlagan till min svarta linneklänning.
Den är blå är sydd efter samma Stoff och Stil-mönster och jag blev faktiskt riktigt nöjd med den också. Jag gillar tanken på att sy vardagskläder, att i stället för att köpa någonting  billigt på hm som tappar formen och blir urtvättat på en gång sy lite robustare vardagskläder som tål många tvättar och användningar. Den här fick en söm mitt fram och mitt bak eftersom tyget inte räckte annars och det blev en fin detalj som jag ska använda igen till något annat plagg efter det här mönstret.
Tyget är en gammal bomullsgardin som jag fyndade hos syrran när de köpte sitt hus (och fick med ett helt bohag i köpet), tror att det kan vara ikea 90-tal. Inte dumt alls till den här modellen.

Förövrigt håller jag på att längta ihjäl mig efter en egen symaskin så jag måste ta och köpa en snart, blir nog en billig och bättre begagnad i första hand och en ny maskin efter att jag sparat lite pengar.



8 kommentarer:

Hanna sa...

Verkligen jätte snygg och användbar modell!

Heidi sa...

Den modellen passar verkligen dig jättebra!!

Unknown sa...

Å denne ser helt perfekt ut! så flott passform for oss som har denne figuren :)
Del den gjerne på min link up i bloggen, helt fram til Søndag denne uken.

Tumlaren sa...

Väldigt fin klänning du sytt! Jag gillar verkligen färgen och den passar dig. Jag skulle inte klara mig utan min symaskin så jag förstår din längtan.

Strikketine sa...

Å, så flott! Gjenbruk, praktisk med lommer og jeg støtter deg fullt ut på den HM tanken, kjempebra!

Anonym sa...

Snygg! Jag tycker också om att sy mina egna kläder. Det har många fördelar. Man kan sy dem så de passar ens egen kropp. Man kan få dem i de färger och material man önskar. Och sist men inte minst så tycker jag att man använder de plagg man lagt ner möda på att göra själv så mycket mer än de man köper, vilket är bra ur miljösynpunkt. Hoppas att du snart får en alldeles egen symaskin! Ewa

Manduzana stickar sa...

Så vansinnigt snygg!

Linnéa sa...

Vad snygg!