torsdag 23 juli 2015

Rosecraddoc

 Mönster; Rosecraddoc (ravelrylänk), en liten spetsmönstrad halvcirkelsjal som är stickad efter Elizabeth Zimmermanns pi-teknik. Jag såg det här mönstret i vintras och spontanköpte det just med tanke på det här garnet men sen blev det inte av att jag la upp förns nu i juni. Sjalen är liten och söt och väldigt lättstickad, men varning för att det finns ett litet fel i diagrammet men om du är det minsta van med att sticka spets så löser du det. Jag stickade inte in några pärlor i avmaskningen utan jag gjorde en estnisk nupp i varje udd istället och det blev himla fint så det ska jag komma ihåg till något annat projekt.
Jag vet inte riktigt vad det var som tilltalade mig så mycket med den här sjalen eftersom jag inte är så himla förtjust i halvcirkelsjalar egentligen men jag blockade ut vingarna ganska rejält på den så att den blev längre och smalare och då sitter den riktigt bra över axlarna.
En rolig stickning och en fin liten bagatell till sjal som förmodligen blir en present så småningom.

Garn; Jag har stickat hela sjalen så när som på uddkanten i handspunnet garn jag spunnit från handfärgade fibrer från Manduzana. Först är det balandade fibrer med bla bambu, silke merino och angelina som jag spann från rolags vilket gjorde garnet väldigt studsigt och lite tweedigt. De mörkare lila är superlyxig baby kamel, silke och merino.
Eftersom garnet inte räckte till kanten gjorde jag en djupdykning i mitt garnskåp och hittade en liten liten sushirulle i lila och röda toner från Easyknits  (färgat på en BFL-bas) och det blev väldigt bra.
Överlag tycker jag att det handspunna gör sig väldigt bra i den här sjalen och det är roligt att ha kommit igång att sticka med mitt handspunna istället för att bara beundra det i skåpet.

Stickor; Jag började med 3,25 men insåg att jag kunde gå upp lite så jag landade på 3,75 mm.





5 kommentarer:

Anonym sa...

Din sjal blev jättefin! Jag har funderat på att göra en Rosecraddoc som mitt nästa projekt. Men nu blev jag nervös, när du skrev att det fanns ett fel i diagrammet. Finns samma fel i den skrivna beskrivningen på mönstret?
Jag har bara gjort en spetsstickad sjal innan, så känner mig inte så säker. :)

Dödergök sa...

Tyvärr kommer jag inte ihåg det exakta felet men det var tydligt att det var fel. Sen hade jag hela tiden en maska som inte var med på diagrammet i kanten men jag hade rätt maskantal. Om jag vore du skulle jag välja ett annat mönster som är helt rätt för att vänja in mig på spets och sen återkomma till Rosecraddoc när du är lite mer varm i kläderna.

stickterapi sa...

Oj, wow vilken fin sjal! Färgerna passar jättefint till.

Elsas Stickeri sa...

Jösses vilken fin sjal, ditt egenspunna garn är jag sannnerligen en smula avundsjuk på ;)

Manduzana stickar sa...

Den är så himla fin!
PS. Älskar den där tröjan med fåglarna!