tisdag 21 juli 2015

Ett litet nålbrev

 När jag fick min fina kjol från Malin Bohm hade hon ju fyllt paket med lite allt möjligt smått och gott om omtänksamt, bland annat fanns det ett gulligt och praktiskt litet nålbrev. (Det grå till vänster.) Jag lät genast mina mest använda nålar flytta in i det och har använt det flitigt sen dess. Men ju mer jag använt det och flyttat det med mig varhelst jag suttit och handarbetat har jag kommit på vad praktiskt det skulle vara att ha fler (det vore också praktiskt att ha fler nålar så det måste jag göra någonting åt) så idag har jag sytt mig ett litet nålbrev till.
 Det blev helt handsytt eftersom jag inte har någon symaskin som funkar för tillfället.
Framsidan är en bit svart kläde som jag haft liggandes jättelänge och applikationerna har jag gjort av ullfilt från Magasin Duett och det var en riktigt trevlig bekantskap, lätt att klippa i och arbeta med utan att det fnasar upp sig i kanterna. Sen har jag använt lite pärlor och paljetter som fanns i gömmorna.
 Jag har broderat helt på fri hand och inte ritat någonting så det blir lite skevt men det gillar jag faktiskt. Nålbrevet stängs med en antik benknapp och ett sånt där "stanna kvar på galgen-satinband".
 Jag har fodrat det med ett gammalt blustyg och använt ullfilten till flärparna som nålarna ska sitta i.
Baksidan blev nästan finast, den får mig att tänka på skogsstjärnor och det är en utav mina finaste blommor.

11 kommentarer:

Huldr sa...

Så fint!

Hanna sa...

Hur fint som helst! Måste ta tag i mitt påbörjade :)

Maritas Maskor sa...

Superfint och jätteinspirerande att se ditt fina nålbrev! Det är ju så kul också att kunna göra något fint av det man redan har hemma att bara plocka fram!

Löpmaskan sa...

Fantastiskt fint. Och inspirerande till max!

Löpmaskan sa...

Fantastiskt fint. Och inspirerande till max!

Anonym sa...

Haha! Jag VISSTE att det fanns fler som sparade på "inte-halka-av-galgen" sidenband. De är användbara till så mycket smått som ska knytas ihop. Jättefina nålbrev, praktiska och dekorativa.

Ida sa...

Så himla fint! Nu blev jag jätteinspirerad att ta tag i mitt yllebroderi, tack för det också. :)

Charlotte sa...

Tokfint, nu blev jag inspirerad!

Annika sa...

Men å vad fint! Nu känner jag att jag måste göra ett sådant jag också. Genast!

Manduzana stickar sa...

Så fint! Ett sånt borde jag också göra. Jag hittar aldrig mina nålar när jag ska fästa trådar!

Elisabeth sa...

Det blev jättefint!