söndag 12 juli 2015

En linnetunika

 Nysydd och väldans fin, en tunika från Stoff och Stil (mönster nr 72002-52) i tunn linne och viscose som jag också köpt därifrån. En tokfin modell som passar till allt och som är väldigt lätt att sy, Men en liten lustig sak man ska tänka på om man beställer mönster från Stoff och Stil är att du får bara den storlek som du beställde så det gäller att det blir rätt storlek. Jag sydde storlek 52 och den enda ändringen jag gjorde var att jag ställde ut  kjoldelen nedanför bysten så att den i nederkant är ca 5 cm vidare i var sida på båda styckena (alltså ca 20 cm ökad vidd totalt längst ner). Det gjorde jag för att jag vill ha mer form på min klänning, för visst tusan tänker jag använda den som klänning. (Men om du är längre än mig och vill ha den som klänning så är det nog bra att lägga till lite längd.)
En annan sak med Stoff och Stils mönster är att de är sömnadsvärldens motsvarighet till vintagestickbeskrivningar, det är väldigt kortfattade instruktioner. Så även om mönstret är superenkelt att sy så krävs det lite förkunskaper för att veta vad man ska göra och framför allt HUR man ska göra det.

Jag har levlat upp min tunika några snäpp genom att sy på ett band på insidan av fickorna, nederkanten och ringningen på bakstycket. Jag tycker att det ser så fint och arbetat ut att dölja fållarna på det viset och det blir som en färgglad liten hemlighet på insidan av det svarta. Sen ger det lite extra stadga åt sömmarna också.

Det här är det finaste och mest användbara jag sytt hittills och det kommer att bli flera såna här, skulle gärna ha en i ylle till vintern tänker jag och tunt jeanstyg skulle också vara fint.
Det finns så mycket jag vill sy men nu har jag lämnat tillbaka mammas symaskin för den här gången så nu får jag återgå till stickningen och drömma om vilken symaskin jag ska köpa när jag sparat ihop lite pengar.







16 kommentarer:

Hanna sa...

Jätte snygg!

Dödergök sa...

Tack vännen!

Iréne JB sa...

Jättefin! Ser precis ut somett sådant där plagg som kommer att används väldigt mycket.

ylva sa...

Himla läcker , perfekt plagg att ha till alla tillfällen . Det är bara stilen till som avgör om det är tjusigt kalas eller en dag på jobbet .

Heidi sa...

Hur läcker som helst:)

Anneli sa...

Nämen nu är det så mycket syinspo här i stickvärlden att till och med jag, med ytterligt sorgliga resultat i syslöjdsbagaget, har börjat kika på symaskin. Min kompis som jobbar som mönsterkonstruktör och är utbildad sömmerska säger att Husqvarna Viking Emerald 116 är en riktigt pålitlig och bra maskin, så den ska jag försöka spara till (3300 kr).
Jättefin tunika!

Anonym sa...

Vilken jättefin klänning/tunika du sytt, den klär dig väldigt bra.
Fint med detaljerna du tillfört - band på insidan syns inte direkt men känns!
När jag ser skissen på mönstret blir jag nyfiken på om den verkligen är så enkel om den ser ut - inga bröstinsnitt tex.
Hälsningar Fröken Slöjd

Dödergök sa...

Å tack! Ja det är verkligen bara två stycken som man syr ihop och sen fållarna, väldigt enkelt men med finurlig konstruktion så att den sitter fint ändå.

Anonym sa...

Rackarns vilken fin tunika du fick till! Ska spana in mönstret - det är inte alltid lätt att hitta fina saker i större storlekar.
/Caroline

mormor sa...

Du gör mig riktigt sugen. Är nästan beredd att kika på det mönstret. Ser mycket användbart ut.
Du borde få rabatt från Stoff o stil, du gör ju reklam , för deras. Bra reklam.
Tror din storlek vore rätt bra för mig.
Hälsn Monika.

Charlotte sa...

Väldigt fint, gillar att du sytt på band för ett med arbetat slutresultat! Och så är du väldigt fin på håret, härligt busig färg! Blir glad! :D

Henrietta sa...

Jätte snygg! En väldigt praktisk modell!
//Henrietta

MJsson sa...

Inga fel på den hörru du !! Läcker modell, lättanvänd. Enkel... d enkla e d snyggaste !! =)

PippisRainbow sa...

Wow så himla fin!!!
Behöver nog också införskatta det där mönstret... och plocka fram symaskinen som inte fått nån kärlek på år och dar.
Supersnyggt och proffsigt med banden också - gillar massor!

Anonym sa...

Jättesnygg och proffsigt med banden!!

Iréne i Östersund

Manduzana stickar sa...

Jag vet inte om jag sa det när jag fick se den live, men den är ju förbannat snygg!